שבע נקודות תורפה במצגת שלכם (ואיך לתקן אותן)

במחנה הקיץ של כנפיים של קרמבו, שהתקיים בסוף חודש אוגוסט, הייתה לי הזכות להעביר סדנה קצרה בנושא שפת הסימנים להורים שמלווים את ילדיהם למחנה. התנדבתי להעביר את הסדנה לשני המחזורים שהתקיימו באותו שבוע, אז הכנתי מצגת קצרה שליוותה את הדברים שאמרתי (וסימנתי); ואחרי הסדנה של המחזור הראשון התיישבתי לתקן ולשנות ולעדכן את המצגת כדי שתהיה אפילו יותר טובה לסדנה של המחזור השני – ואז עלה בדעתי שאולי כדאי לכתוב גם כאן כמה טיפים קצרים ושימושיים שיעזרו לכם לשפר את המצגות שלכם.

איפה יכולות להיות נקודות תורפה במצגת שלכם?

  1. אולי אתם לא מתכוננים אליה כראוי

אם המצגת שלכם אמורה ללוות הרצאה פרונטלית בעל פה, עדיף שתשקיעו זמן בהכנה מוקדמת. בראש ובראשונה הכוונה היא להכנה של המצגת עצמה: השקופיות, הנושאים שאמורים להופיע בכל שקופית, אלמנטים גרפיים, הקדמה בהתחלה ותובנות בסוף.

בנוסף כדאי להשקיע זמן בחזרות. כן, ממש כמו מופע סיום שנה של חוג בלט, גם כשמתכוננים להרצאה בליווי מצגת כדאי לעשות חזרות מול המראה, מול סלון ריק שמדמיינים בו קהל או במקרה שלי – מול שני הילדים שלי, שלא הבינו מה אבא רוצה מהם.

  1. אולי הפתיחה שלכם לא מספיק חזקה

בדרך כלל תקבלו מהקהל כמה דקות של חסד לפני שכולם יתחילו לפזול לסמארטפונים שלהם כדי לבדוק מה חדש בוואטסאפ או בפייסבוק. נצלו את הזמן הזה כדי לפתוח את המצגת בצורה החזקה ביותר שאפשר. ודאו שהפתיחה שלכם מעניינת, משעשעת, שובה את תשומת לב הקהל.

שננו את הפתיחה כדי שלא תשכחו אותה ברגע האמת. העלו על הכתב את הטקסט שברצונכם לפתוח איתו ולימדו אותו בעל פה, ממש כאילו אתם שחקנים הלומדים טקסט למחזה, ובצעו חזרות שוב ושוב בכל רגע אפשרי.

  1. אולי העמסתם על המצגת יותר מדי

טעות נפוצה בעניין כתיבת תוכן במצגות היא העמסה של יותר מדי אינפורמציה או גרפים על שקופית אחת. אבל כאשר הקהל בוהה במשך דקות ארוכות באיזשהו גרף, הוא משתעמם. על אחת כמה וכמה אילו מדובר בשקופית עתירת טקסט שהקהל ממשיך לבהות בה כאשר המציג מרחיב (או גרוע מכך, מקריא את הטקסט).

לכן בנו את השקופית שלכם בתבונה. שקופית שנמצאת ברקע זמן רב מדי בעודכם מדברים היא שקופית שאתם חייבים למצוא דרך לחלק אותה לארבע או חמש שקופיות שונות. חלקו טקסטים ארוכים לנקודות; גם אם זו תהיה מילה אחת בכל שקופית, שעליה אתם מרחיבים בעל פה.

  1. אולי המצגת לא נוחה לקריאה

איך מוודאים שלקהל יהיה נוח לקרוא את הכתוב?

  • הכותרות צריכות להיות בגופן גדול יותר מן הטקסט שמתחתן
  • הטקסט צריך להיות בגודל שגם היושבים בשורה האחרונה באולם יוכלו לקרוא בנוחות
  • מומלץ לא להשתמש ביותר מ-2 סוגי גופנים במצגת, ובוודאי לא בשקופית
  • עדיף להשתמש בגופנים הסטנדרטיים כמו אריאל או דייוויד. קודם כל כדי לוודא שהם קריאים (גופנים מיוחדים שרכשתם יכולים להיות יפים מאוד אבל לא נוחים לקריאה) ושנית למקרה שהמצגת מותקנת על מחשב בו הגופנים המיוחדים לא קיימים – אבל הסטנדרטיים תמיד נמצאים שם
  • צרו ניגוד נוח לקריאה בין הטקסט לבין הרקע (לדוגמה, שחור על גבי לבן נוח יותר לקריאה מאשר שחור על גבי כחול כהה)
  1. אולי לא השקעתם בתמונות

תמונות לוכדות את תשומת הלב והופכות את המצגת לנעימה יותר מבחינה ויזואלית – אבל אם כבר אז לכו עם זה עד הסוף:

  • השקיעו בתמונות חדות באיכות גבוהה ובגודל שנעים להסתכל עליו (ולא בתמונות ברזולוציה נמוכה שהגדלתם כדי שיתאימו לשקופית ועל הדרך דפקתם להן את האיכות)
  • מוטב להשתמש בתמונה אחת גדולה שמכסה את כל השקופית מאשר לפזר שתיים-שלוש תמונות קטנות בצורה אקראית
  • אם כבר הוספתם כמה תמונות, לפחות שתהיינה באותו גודל
  • אל תמתחו תמונות בצורה ידנית. יש די והותר כלים שיכולים לשנות מימדים של תמונות מבלי לפגוע באיכותן או במראה שלהן
  1. לא צריך אנימציות

באמת, אין צורך בגיפים או אנימציות שחוזרות על עצמן. הן נותנות למצגת מראה מיושן, מסיחות את הדעת מן התוכן, מהוות רעש רקע ויזואלי ו… פשוט לא.

  1. מה הקהל יזכור מהמצגת שלכם?

רוב האנשים בקהל יזכרו את הסיום שלכם יותר מכל חלק אחר במצגת, פשוט משום שזה החלק האחרון שלה. לכן כדאי להביא בסוף המצגת את החלקים החשובים ביותר שברצונכם שהקהל יזכור: תובנות חשובות, הצהרה משמעותית או חזון מרשים.

סיכום

זקקו היטב את המצגת, בחרו בקפידה איזה תוכן להציג בכתב ואת מה תרצו לומר בעל פה. זכרו שההתחלה חשובה כדי ללכוד את תשומת הלב אבל הסיום חשוב לא פחות על מנת להינעץ בזיכרון ובתודעה של הקהל. הקפידו על האריזה העיצובית של המצגת, הן מבחינת תוכן והן מבחינת אלמנטים גרפיים, כדי שהקהל ייהנה לא רק להאזין לדברים אלא גם לראות אותם – והכי חשוב: ערכו עוד ועוד חזרות ככל שתוכלו. גם אם זה מול הילדים שלא מבינים מה אתם רוצים מהם.

רוצה להגיב? קדימה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s