לשאול כמה עולה כתיבת תוכן זה כמו לשאול כמה עולה משהו לשתות. יש מוגז ויש חריף. יש קר ויש חם. בכוס זכוכית או בכוס לקחת, ולפעמים פחית או בקבוק. כשיש כל כך הרבה סוגים של שתייה, אז אין תשובה אחת לשאלה כמה עולה משהו לשתות. כנ”ל לגבי שאלת עלות הכתיבה: השאלה עצמה מורכבת ויכולה להתפרש לכל מיני כיוונים. לעיתים נדרשים פירוט נוסף או תיאום ציפיות. לכן אין מספר אחד ויחיד שמהווה תשובה מוסכמת.
ובכל זאת, רבים פונים אליי ושואלים “כמה עולה כתיבת תוכן”, אז הנה כמה דברים שבכל זאת אפשר לומר. כולל התמחור שלי (בסוף).
לפני שנבין כמה עולה כתיבת תוכן, נבין שיש כמה סוגי תמחור
כותבי וכותבות תוכן הם בדרך כלל פרילנסרים וכל אחד לעצמו. לכל אחד שיקולי תמחור שונים, הערכה אחרת של עצמם (חשוב!) וכו’. לכן מה שכתוב בשורות הבאות הוא סקירה קצרה של מה שמקובל בענף מנקודת המבט שלי, טל אייזנמן, כותב תוכן – ויכול להיות שמישהו אחר יאמר אחרת.
אלה הדרכים הנפוצות לפיהן מתבצע תמחור כתיבת תוכן:
תמחור לפי מילה
זו כנראה הפרקטיקה המקובלת ביותר היום בענף, למרות שהיא שגויה בעיניי. הרעיון פשוט: נקבע מחיר של X ש”ח למילה, ואז נכפיל בכמות המילים שכתבתי לך. קבענו למשל 0.8 ש”ח למילה וכתבתי לך מאמר באורך 1000 מילים? המחיר הוא 800 ש”ח, בבקשה. אמנם יותר ויותר כותבות וכותבים מבינים היום את חסרונות אופן התמחור הזה (למשל, שהוא לא לוקח בחשבון את השקעת הזמן בלמידת הנושא) – ועדיין רבים משתמשים בשיטת ה”מחיר למילה” הן כפרקטיקת תמחור והן כדרך להשוות בין כותבים שונים. הרי קל יותר להשוות עלות של כותב שמבקש 15 אג’ למילה מול כותב שמבקש 40 אג’ למילה, מאשר לזו של כותב שמבקש “800 ש”ח+מע”מ לשני מאמרים קצרים באתר פלוס שלושה פוסטים בפייסבוק”.
אה, יש לי סיפור בקשר לזה: פעם, בתחילת הדרך כשעדיין עבדתי לפי תמחור מביך של 20 אגורות למילה, פנתה אליי מישהי וביקשה שאשכתב עבורה דף נחיתה קיים. ישבתי על זה חצי יום ויצא אחלה דף נחיתה. אז היא, הלקוחה, השוותה את מספר המילים: בדף המקורי היו 839 מילים, בדף המשוכתב היו 845 מילים. 6 מילים יותר, אז היא רצתה לשלם לי שקל ועשרים אגורות. על עבודה של חצי יום. זו אחת הסיבות לכך שהפסקתי לתמחר לפי מילה ועברתי לשיטות אחרות שיפורטו להלן.

תמחור לפי שעה
שיטת תמחור שלוקחת בחשבון את העובדה שכותב התוכן הוא יותר מכותב: הוא גם חוקר את הנושא, מחפש וקורא מקורות, לפעמים מציץ אצל מתחרים, אולי מקיים פגישות בטלפון/זום (לפעמים אפילו פגישות פיזיות, רחמנא ליצלן. למה?!), סבבי תיקונים ושיפורים ועוד. כל אלה אורכים זמן, ולכן תמחור על פי שעת עבודה הוא השיטה העיקרית שאני עובד לפיה היום: מעריך מראש כמה זמן אצטרך לעבוד על כתיבת תוכן מסוים, ו/או מודד את משך העבודה ומחייב בסוף לפי כמה שהיה בפועל.
תמחור לפי פרויקט/מחירון קבוע
מאמר אינפורמטיבי עולה ככה, פוסט פייסבוק עולה ככה. שיטת התמחור הזו מתעלמת משיקולי זמן ומאמץ או מגלמת בתוכה איזשהו ממוצע על פי הניסיון של כותב התוכן. לדוגמה, בשנת 2024* נהגתי להציע ללקוחות מסוימים מאמר “קצר” (400-500 מילה) במחיר 250 ש”ח+מע”מ או מאמר “ארוך” (700-800 מילה) במחיר 350 ש”ח+מע”מ – כי אני כבר יודע כמה זמן ומאמץ אני נוהג להשקיע בכתיבה. מישהו אחר יכול להציע כתיבת מאמר בנושא מסוים במחיר 2000 ש”ח, ללא קשר למספר המילים או לשאלה כמה זמן ייקח לו לכתוב, פשוט כי זה מחיר כתיבת מאמר על ידו.
ויש סוגי תמחור אחרים
אפשר לתמחר על פי כל מיני שיקולים. נניח, חבילות. כשאני מציע שירות כתיבת פוסטים לפייסבוק אפשר להזמין פוסט אחד, ארבעה, שמונה, תריסר ועוד. ככל שהחבילה גדולה יותר כך המחיר עולה, אבל המחיר פר פוסט יורד.
והנה שיקול אחר, משונה ככל שיישמע: הכרתי פעם מישהו שהיה שכיר וכתב כעבודה צדדית. לא תמיד התחשק לו לכתוב, אז הוא סתם זרק מחירים גבוהים בהגזמה. הוא באמת לא עבד הרבה כי המחירים היו ממש-מופרכים, אבל מדי פעם היה אחד שהסכים, אז זה היה שווה לו.
ובקיצור, יש כל מיני דרכים אחרות לתמחר. לא רק “מחיר למילה”.
כמה עולה כתיבת תוכן? זה תלוי
יש הרבה אלמנטים שיכולים להשפיע על העלות. הנה שני מקרים שהיו באמת, שמדגימים איך עלות כתיבת תוכן יכולה להשתנות מפרויקט לפרויקט.
1. “לא בסדר שאתה רוצה לקחת לי יותר”
הייתה לי פעם לקוחה, נקרא לה רותי. במשך כמה חודשים כתבתי עבורה מאמר אחד בחודש, אותו היא שלחה כניוזלטר לרשימת התפוצה שלה. העלות הייתה X. לשמחתי רותי הייתה מרוצה מהכתיבה ולכן המליצה עליי לאחד ממכריה. נניח ששמו רמי. כשרמי התקשר, הוא שאל אם אוכל לכתוב עבורו דפי תוכן לאתר. עניתי שכן, בשמחה, ונקבתי במחיר Y, שהיה יותר גבוה מ-X. רמי צחק לי בפרצוף (טוב, בטלפון). הוא אמר “רותי סיפרה לי כמה היא משלמת על הכתיבה שלך, אז זה לא בסדר שאתה רוצה לקחת לי יותר” – ומיהר לסיים את השיחה.
מה שרמי לא טרח להבין היה שהמניע לעלות הגבוהה יותר לא היה הרצון שלי “לקחת לו יותר”. ראשית, הוא דיבר על כמה תכנים בחודש ולרותי אני כותב רק אחד. שנית, הנושאים שלו היו מורכבים יותר, מה שבוודאות יצריך תחקיר מעמיק יותר. זה כמו לומר שזה לא בסדר שחמישה שניצלים עולים יותר מבננה אחת. זו הסיבה לכך שהמחיר שהצעתי לרמי היה גבוה משל רותי.
2. כשאת אומרת ‘ניוזלטר’, למה את מתכוונת?
פנתה אליי בעלת עסק וביקשה הצעת מחיר לכתיבת ניוזלטר חודשי לעוקבים ולעוקבות שלה. היא הסבירה שזה צריך להיות ניוזלטר ארוך, מעין מגזין תוכן, עם כמה חלקים שונים שעוסקים במגוון נושאים, עם קישורים לאתר ולסושיאל שלה, ו… אה, אצטרך גם לעצב בקאנבה את הכותרות בפונט כזה ובצבעים כאלה, אבל זה ממש פשוט. נתתי הצעת מחיר מסוימת, והיא אמרה שזה גבוה מדי.
לעומת זאת כשפנו אליי מחברה מסחרית ושאלו לגבי כתיבת ניוזלטרים, הם תיארו משהו אחר: ניוזלטר שבועי קצר ומתומצת, שכולל בעיקר כותרת ראשית, כותרת משנה וטקסט לכפתור. וזה הכל, כי ברוב הניוזלטר הם ישבצו תמונות של מוצרים. להם נתתי הצעת מחיר אחרת לגמרי, והיום אני כותב להם ארבעה ניוזלטרים בחודש, כולל גרסה מקוצרת שנשלחת כמסרון (SMS), וכל זה בעלות נמוכה יותר מזו של הניוזלטר האחד שרצתה בעלת העסק הקודמת.
כלומר, אין טעם לשאול אותי “כמה עולה כתיבת ניוזלטר” מבלי לספר לי למה הכוונה ב’ניוזלטר’. כל אחד ואחת יכולים לפרש את זה קצת אחרת. כנ”ל אגב עם הרבה סוגי תכנים אחרים. גם “כמה עולה כתיבת תוכן לאתר?” זו שאלה שהתשובה עליה מורכבת, וכיו”ב.
כל פרויקט כתיבה לגופו
ככל שהנושא מוכר לי יותר, כך יהיה לי קל יותר לכתוב אותו. ואצלי, פחות מאמץ משמעו פחות מחיר. וגם: אם כבר קיים טקסט בסיסי שאני יכול לעבוד איתו ולשחק איתו, אולי לערוך או לבנות עליו – זה יהיה לי קל יותר מאשר לכתוב את הכל מאפס, ולכן, שוב, המחיר נמוך יותר.
ויש עוד שיקולים. לדוגמה, בעל סוכנות שנותנת סל שירותים דיגיטליים לבעלי עסקים הציע להפנות אליי לקוחות שלו כדי שאכתוב להם פוסטים לסושיאל. אז הבנתי שמכיוון שהוא בעצם חוסך לי צורך בעלויות שיווק ושיחות מכירה – אני יכול לתת לו הצעת מחיר נמוכה יותר. מסיבות דומות, גם שיתופי פעולה לטווח ארוך יכולים להיות בעלות נמוכה יותר.
בשורה התחתונה: אני נוהג לקחת בחשבון את המאפיינים של כל פרויקט לגופו. אין לי רצון לקבל תשלום נמוך מאוד, כמובן, אבל גם אין לי עניין לגזול סתם. כשאני נותן הצעת מחיר לכתיבת תוכן, אני מבקש כמה שאני חושב שמגיע לי. אם זה מתאים, יופי. אם זה לא מתאים, גם יופי.

כתיבת תוכן איכותי עולה יותר (בדרך כלל)
ככל שהקפה משובח יותר, כך הוא עולה יותר. ככל שהאינטרנט מהיר יותר, כך הוא עולה יותר. אותו הדבר לגבי כתיבת תוכן: ככל שהכתיבה טובה יותר, והטקסטים קולעים יותר למטרתם, עם מינימום שגיאות כתיב ומקסימום שביעות רצון – כך הם עולים יותר.
אז נכון שיש אנשים שעפים על עצמם וגובים מחירים גבוהים כשבפועל הם יספקו טקסטים בינוניים וגנריים עם שגיאות. לעומתם יש גם אחרים שלא מעריכים את עצמם כראוי ומספקים תכנים מדהימים בתעריפים מגוחכים. אם התמזל מזלך ומצאת מישהו כזה, זכית בלוטו. אבל באופן כללי מחירים נמוכים של כתיבת תוכן עשויים להוביל בסבירות גבוהה יותר לטקסטים דלים, משעממים, לרוב עם שגיאות.
כדאי גם לקחת בחשבון שמדובר באנשים שזו פרנסתם. זה העסק שלהם. ממנו הם מאכילים את הילדים, מלבישים אותם ושולחים אותם לחוגים. בכנות, כשאני רואה שמישהו מחפש כותב תוכן ב-8 אגורות למילה, אני נעלב באופן אישי.

כמה עולה כתיבת תוכן בעבודת יד, כלומר שירותי כתיבת התוכן שלי?
נכון לינואר 2024*, עלות שירותי כתיבת התוכן של ‘תוכן בעבודת יד’ מבוססת על שעות העבודה שלי, על פי 250 ש”ח+מע”מ לשעה. נכון, זה לא המחיר הזול ביותר שיש בשוק (למרות שיש גם יותר יקרים ממני), אבל אני חושב שאיכות התוצרים שלי שווה את זה. אני מציע גם כמה סוגי שירותים בעלות קבועה וכאמור גם חבילות כתיבת תכנים לפייסבוק.
יש לי המון ניסיון באינספור תחומים וסוגי תכנים, וגם הוא משתקף בעלות השעתית. כשמזמינים ממני טקסטים, אני היחיד שכותב את התכנים, ללא העתקה מאחרים או הסתייעות בכלי בינה מלאכותית, ועושה מאמץ אמיתי לספק את התוכן הכי טוב שאני יכול. התוצאה מקורית, באיכות מעולה, עם אפס שגיאות כתיב, דקדוק או הקלדה. האם זה באמת שווה את זה? יש רק דרך אחת לגלות. קליק לוואטסאפ – ואני כבר אראה לך איך אני כותב. 😉
*ב-2025, עקב עליית המע”מ, המחירים השתנו מעט אבל עדיין שווים כל מילה.