“כתיבת תוכן באינסטגרם”? זה יכול להישמע משונה, כי אינסטגרם נוצרה במקור כרשת חברתית מבוססת תמונות ולא טקסט. אולי זו הסיבה שהרבה אנשים עדיין חושבים עליה כך. וכשמעלים אליה תוכן, רבים מתמקדים בעיקר בצד הוויזואלי: שהתמונה תהיה יפה, שהפילטר יחמיא… ובכל זאת, יש גם המון מקום לכתיבת מלל. למעשה, יש כמה דרכים טקסטואליות שבזכותן פוסט או סרטון יכולים לזכות לחשיפה גדולה יותר. במאמר הזה נדבר על שלוש כאלה:
1. כתיבת תיאור שמכיל ביטויי מפתח
הרבה אנשים משתמשים באינסטגרם כמנוע חיפוש לכל דבר, ממש כמו גוגל. מחפשים תכנים בתחום עניין ספציפי? פשוט מקלידים ביטוי רלוונטי בשורת החיפוש: כתיבת תוכן, בית אבות, ניהול זמן, שיפוץ בתים, עיצוב אלבומים. כל דבר! ומה נקבל כתוצאות החיפוש? האשטאגים, פרופילים רלוונטיים, וגם פוסטים שבתיאור המילולי שלהם מופיע הביטוי שחיפשנו.
ולא סתם הדגשתי את המילולי.
מנועי החיפוש, ביניהם זה של אינסטגרם, עדיין לא ממש מוצלחים בפענוח טקסט שמופיע כתמונה. עם זאת, הם ממש טובים בלקרוא טקסט “חי” – כלומר טקסט שהוא טקסט ממש, שלא מופיע על תמונה או על סרטון. ממש כמו הטקסט שבתיאור הפוסט. אפשר לזהות טקסט כזה בצורה פשוטה מאוד: אם אפשר לסמן אותו עם העכבר, סיכוי טוב שהוא “חי” ומנועי החיפוש יכולים לראות אותו.

הרבה משתמשי אינסטגרם כותבים את כל הטקסט על גבי התמונה בפוסט. או על סדרת השקופיות של הקרוסלה. או אומרים את כל מה שחשוב במהלך הסרטון. אבל במצב כזה, מנוע החיפוש של אינסטגרם מתקשה להבין את הטקסט הזה.
דוגמה 1:
בתמונה: צילום מסך של תוצאות חיפוש ביטוי מפתח “כתיבת תוכן”. אחת התוצאות העליונות היא פוסט שאני כתבתי. ולא כי הביטוי מופיע על גבי התמונה, אלא כנראה כי הוא מופיע בתיאור המילולי של הפוסט.
דוגמה 2
ניקח למשל פוסט קרוסלה (שראיתי באמת בפיד שלי). היו בו עשר שקופיות שתיארו כמה אפשרויות. בכל אחת מהן היה המון מלל, והטקסט בתיאור הפוסט: “אז מה עדיף?” וזהו!
מה רואה המשתמש שפגש את הקרוסלה הזו? עשר שקופיות עם מלל, ותיאור עם שלוש מילים.
מה רואה מנוע החיפוש של אינסטגרם? רק שלוש מילים.
כלומר, הפוסט כמעט בלתי נראה למנוע החיפוש. בפרט אם נניח שחיפשתי ביטוי שקשור במדויק לתחום העיסוק הזה. ונניח אפילו שהוא מופיע במפורש כמלל על גבי התמונה. מנוע החיפוש רואה רק את שלוש המילים בתיאור הפוסט. הוא פשוט לא יודע שהביטוי שחיפשתי בכלל מופיע בשקופיות. לכן הסבירות שהוא יציג את הפוסט הזה בתוצאות החיפוש – נמוכה.
בשורה התחתונה: אם נרצה שיותר אנשים יגיעו לפוסט שכתבנו, עדיף שנשלב בתיאור המילולי של הפוסט כמה שיותר מילים וביטויים שלדעתנו קהל היעד יכול לחפש. אם נניח שכתבנו על כתיבת תוכן לעסקים (היי, זה מה שאני עושה!), נשלב בתיאור הפוסט ביטויים כמו “כתיבת תוכן לעסקים”, “כותב תוכן” וכדומה. כלומר עדיין נוכל להעמיס מלל על השקופיות אם נרצה, אבל נשקיע גם בתיאור המילולי.
ולא, זה לא מספיק שנוסיף האשטאגים.
2. שימוש בהאשטאגים
היתרון הכי גדול של ההאשטאג נרמז בשם העברי שקבעה עבורו האקדמיה ללשון העברית: תג הקבצה. כי ההאשטאג מקבץ יחד כל מיני פוסטים שבהם הוא מופיע. לדוגמה, ראית פוסט שבו מופיע ההאשטאג #כתיבתתוכןלעסקים? הקלקה עליו תציג לך עוד פוסטים שבהם נמצא ההאשטאג הזה. בין אם הם שייכים לאותו משתמש שהעלה אותם או למשתמשים אחרים.
וזו סיבה אחת לכך שכדאי להשתמש בהאשטאגים: האפשרות שיגיעו לפוסט שלך אנשים שהקליקו על האשטאג בפוסט אחר.
עוד סיבה היא שאפשר ליצור האשטאג אישי שאף אחד לא עושה בהם שימוש חוץ מאיתנו. וכך מי שנתקל בפוסט אחר שיצרת עם ההאשטאג הזה יוכל להגיע בקלות לכל שאר הפוסטים שבהם הוספנו את אותו האשטאג. אני עשיתי את זה, נניח, עם ההאשטאג #הטיפ_של_טל באינסטגרם. עד כמה שאני יודע, אני הטל היחיד שמשתמש בו כרגע.
כמה הערות חשובות נוספות לגבי שימוש בהאשטאגים:
#️⃣בהאשטאגים אין רווחים. אם ארצה לכתוב האשטאג שנושא את שם העסק שלי, לא אכתוב #תוכן בעבודת יד כי רק המילה “תוכן” תהפוך ללחיצה (עד הרווח וזהו). במקום, אכתוב #תוכןבעבודתיד או #תוכן_בעבודת_יד או כל דבר אחר שאין בו רווחים.
#️⃣נהוג להוסיף האשטאגים משלושה סוגים:
- האשטאגים גדולים, כלומר שיש הרבה תוצאות כשמקליקים עליהם, למשל #כתיבה
- האשטאגים בינוניים כגון #כתיבתתוכן
- והאשטאגים קטנים יחסית, שבהם מספר מצומצם מאוד של תוצאות, כמו #כתיבתתוכןלעורכידין
ככל שההאשטאג ארוך ומפורט יותר, כך יהיו לו פחות תוצאות
#️⃣כמה האשטאגים נוסיף לכל פוסט? יש כמה דעות שונות בנושא הזה. יש האומרים שכדאי להוסיף לא יותר מ-5. אחרים מזהירים שלא לחרוג מ-8. ויש שימליצו לתת בכיף איזה 30 האשטאגים לכל פוסט. אני אומר: כשאין לי מושג מי באמת צודק, אני עושה מה שנוח לי. יש לי כמה האשטאגים קבועים, מדי פעם אני מוסיף האשטאגים לפי נושא הפוסט, ואני פשוט לא סופר. יוצא כמה שיוצא.
#️⃣לא צריך להוסיף אמוג’יז להאשטאגים. כתיבת+תוכן+קריצה או כתיבת+תוכן+חתול או כתיבת+תוכן+חציל זה לא באמת תג הקבצה. אלא אם זה האשטאג אישי שנועד לעזור לעוקבים שלנו למצוא עוד תכנים *שלנו* בלבד.
#️⃣אפשר לעקוב באינסטגרם לא רק אחרי משתמשים אלא גם אחרי האשטאגים. כן!
#️⃣ יש אנשים שמוסיפים האשטאגים גם לטקסט שלהם בביו. אני עשיתי את זה פעם, אבל אצלי זה לא לחיץ. אולי כי אני משתמש באייפון? לא יודע. בכל אופן, יכול להיות שזה כדאי. שווה בדיקה.
3. שילוב ביטויי מפתח בשם המשתמש ו/או בביו
כשמבצעים חיפוש באינסטגרם, אחת מהאפשרויות לצפות בתוצאות החיפוש היא על פי משתמשים.
בתמונה: מה שקיבלתי כשחיפשתי “כתיבת תוכן” באינסטגרם. אוטומטית הוצגו בפניי משתמשים שהמילים “כתיבת תוכן” מופיעות בביו שלהם; וזה עוד לפני שלחצתי “שליחה” (שאחריה הוצגו בפניי פוסטים שכללו את המילים “כתיבת תוכן”, כמו בצילום המסך שלמעלה).
והנה, זו הסיבה להוסיף ביטויי מפתח לשם המשתמש ו/או לביו. 😊
נכון, המקום שם מצומצם. אין הרבה אפשרות משחק, אז אולי רק ביטוי או שניים; ועדיין, זה פתח שדרכו יכולים להגיע אנשים אל הפרופיל שלך. ואגב, אם נוהגים לחפש אותך בעברית, אז אין סיבה לכתוב את השם והעיסוק שלך באנגלית.
זה למשל הביו שלי באינסטגרם ברגע כתיבת שורות אלה. אני משנה אותו מדי פעם, אבל אפשר לראות אילו ביטויי מפתח נמצאים בגרסה הנוכחית: “טל אייזנמן”, “כתיבת תוכן”, “תוכן בעבודת יד”, “כותב תוכן”. פעם היו שם גם “כתיבה שיווקית”, “כתיבה לעסקים” ודברים דומים. אולי עוד אשנה שוב בעתיד.
חשוב גם מה *אין* בו: לא ציטוט השראה, לא תחביבים, לא פרטים ביוגרפיים. אפילו חסכתי באמוג’יז כדי להשאיר יותר מקום לטקסט (שלא יהיה ארוך מדי ויוסתר על ידי “קרא עוד” או משהו כזה). אני לא טוען שזה הביו הכי מוצלח שיכול להיות לי, אבל אני מחבב אותו.
עד כאן כמה טיפים בנושא כתיבת תוכן באינסטגרם
נסכם בקצרה:
- לא נכתוב את כל הטקסט במקומות שמנוע החיפוש לא רואה, כמו תמונות או סרטונים; אלא נשלב ביטויי מפתח בתיאור המילולי של הפוסט, הקרוסלה או הסרטון.
- נשתמש בתגי הקבצה (האשטאגים), כדי לקבץ יחד תכנים שיש להם מן המשותף.
- נשלב ביטויי מפתח בביו כדי שימצאו את הפרופיל שלנו בחיפוש.
שאלות? רעיונות נוספים לטיפים טקסטואליים שיעזרו להגדיל חשיפה באינטסגרם? אשמח לדעת! 🙂
אולי יעניין אותך גם: איך לזהות עוקבים פיקטיביים (מזויפים, בוטים) באינסטגרם?