האם הטקסט הזה יכול להיכתב על ידי כותב תוכן רובוטי?

ב

העולם מתקדם ומתפתח, המחשבים נעשים חכמים יותר. מצד אחד, בעלי אתרים מחפשים דרכים לייצר תוכן מעניין ובעל ערך. מצד שני, עולה השאלה האם ניתן להחליף את האדם במכונה. זה יהיה זול יותר ומהיר יותר, אבל האם לכותבי תוכן אוטומטיים, ממוחשבים, רובוטיים, יש אפשרות לייצר תוכן ברמה שמשתווה לתוכן המיוצר על ידי כותב תוכן אנושי מנוסה?

כרגע, התשובה לכך שלילית. לראיה, שורות אלה הוקלדו על ידי טל אייזנמן, כותב תוכן אנושי לגמרי, ולהלן יובאו מספר דוגמאות למקרים בהם מחשבים ניסו לחקות כתיבת תוכן אנושית – וכשלו.

מי יכול להפוך נתונים לסיפור

איגוד העיתונאים (PA), סוכנות חדשות הפועלת באנגליה ובאירלנד, ביצעה בנובמבר 2017 ניסוי שמומן על ידי חטיבת החדשנות בגוגל. במסגרת הניסוי, תוכנה ממוחשבת בשם RADAR סרקה בסיסי נתונים אדירים בניסיון למצוא בה הקשרים ויצרה כתבות חדשותיות באופן אוטומטי. הכתבות הללו התפרסמו הן במדיה הדיגיטלית והן במדיה המודפסת, ודבר אחד היה משותף לכולן:

הן היו משעממות.

בין אם הכתבות בעיתון תיכתבנה על ידי רובוטים או על ידי עיתונאים בשר ודם, הקוראים שצורכים את התוכן הזה הם עדיין אנושיים. ככאלה, רוב הקוראים ירצו לדעת לא רק את הפרטים הטכניים, העובדתיים, של המי-מה-איפה-מתי-כמה-ולמה, אלא גם לחוש סוג כלשהו של רגש בין השורות. כך למשל רבים בוודאי יתעניינו לדעת כי בשנת 2017 חלה עליה של 6.4% במספר הזכאים לבגרות ביישוב תל מונד (מקור), אבל אפילו יותר קוראים ישמחו לקרוא ראיון מרגש עם תלמיד אחד שהצליח לקבל תעודת בגרות כנגד כל הסיכויים.

הגורם האנושי הוא המפתח לכך שלא ניתן להמעיט בערכו של הכותב. אחרי הכל, כתיבת תוכן היא לא רק הקלדה של מילים על מקלדת, אלא מחייבת מידה מסוימת של כישרון (במיוחד כאשר מדובר בתוכן שצריך להיות מבדר, מניע לפעולה או משכנע). לרובוט או לתוכנת מחשב, גם אם מתבססים על מאגרי נתונים עשירים ויכולת הבינה המלאכותית שלהם מתקדמת ביותר – לעולם לא תהיה יכולת ליצוק רגש אל התוכן.

עדיין עדיף ללכת על כותב תוכן אנושי

חובבי הארי פוטר בכל העולם שמחו לשמוע שבדצמבר האחרון התפרסם פרק חדש בעלילות המכשף המפורסם, תחת הכותרת "הארי פוטר והדיוקן של מה שנראה כמו ערימה גדולה של אפר". אלא שלא ג'יי קיי רולינג ולא מעריץ של סדרת הספרים כתבו אותו, כי אם תוכנת מחשב.

התוכנה התבססה על שבעת הספרים הקיימים של הסדרה וכך הצליחה ליצור סיפור חדש לגמרי, שלאורכו משולבים משפטים כגון "הוא ראה את הארי ומיד התחיל לאכול את משפחתה של הרמיוני", או "הארי עקר את עיניו מראשו וזרק אותן אל תוך היער. וולדמורט הרים את גבותיו לעומת הארי, שברגע זה לא יכול היה לראות דבר."

לקטעים נוספים (באנגלית) מתוך "הארי פוטר והדיוקן של מה שנראה כמו ערימה גדולה של אפר" הקליקו כאן. מדובר בקוריוז משעשע, אין ספק, אבל כזה שעשוי להיות מתאים רק לאתרים עם תוכן מסוג מסוים מאוד, ובוודאי לא לכל אחד.

תוכן מתורגם או מתומלל

אתר הוידאו הפופולרי בעולם, יוטיוב, כולל מזה מספר שנים אפשרות להוסיף כתוביות אוטומטיות לסרטונים. אלגוריתם ממוחשב "מאזין" לפס הקול, מתרגם אותו למילים כתובות ומציג כתוביות על גבי הסרטון – אבל תוצאת התמלול עדיין רחוקה מלהיות מושלמת. גם גוגל טרנסלייט, הפיצ'ר הוותיק של גוגל שמציע תרגום בן רגע של טקסטים כתובים משפה לשפה, כבר "זכה" להיות מושא לבדיחות.

תוכן לא-כתוב

תוכן המיועד לאנשים חירשים וכבדי שמיעה בהחלט יכול להיות בשפת הסימנים אם הוא מופק על ידי אדם השולט בשפת הסימנים, חירש או מתורגמן, אולם גם במקרה הזה המחשבים עדיין רחוקים מלהחליף את האדם.

לעיתים מתפרסמות בתקשורת ובאינטרנט ידיעות על פיתוח מודלים ממוחשבים שיכולים לתרגם משפה דבורה לשפת הסימנים, למשל באמצעות דמות מצוירת תלת מימדית שפועלת על ידי בינה מלאכותית, או באמצעות יד רובוטית שיודעת לאיית בשפת הסימנים. אולם אין זה אומר שכל מתורגמן לשפת הסימנים צריך להתחיל לחשוב על קריירה חדשה – משום ששפת הסימנים צריכה לכלול לא רק שתי ידיים אלא גם גוף והבעות פנים; ואמנם מפתחי היד הרובוטית כבר הודיעו שבכוונתם לבנות יד נוספת ופנים, אולם גם הם עדיין רחוקים מן המטרה.

לסיכום,

כתיבת תוכן היא עדיין תחום שבו המכונה לא מסוגלת להחליף את האדם באופן מושלם. האם בעוד מספר שנים התשובה תהיה שונה? לא בטוח. יכול להיות שבעתיד ימציאו אלגוריתמים שיאפשרו לרובוטים לכתוב טקסטים עם רגש או חוש הומור כמו כותב תוכן אנושי, או לכל הפחות לתרגם תוכן קיים באופן סביר מספיק; אבל כל עוד מי שצורך את התוכן הוא בני אדם, גם מי שכותב אותו חייב להיות בן אדם.

רוצה להגיב? קדימה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s