לאחרונה אני שומע יותר ויותר על שירותי כתיבת תוכן אוטומטית: רק מגדירים ביטויי מפתח וסוג טקסט רצוי – ובתוך שניות ספורות מקבלים טקסט שנכתב על ידי אינטליגנציה מלאכותית. אבל רגע, אני כותב תוכן. האם יש לי סיבה לדאוג? יכול להיות שתוכנות אוטומטיות לכתיבת תוכן יגזלו ממני את הפרנסה? האם הגיע זמני לפתח קריירה חדשה? אולי כקונדיטור? או משקולת נייר? דוגמנות?

לא, אני לא חושב שיש לי סיבה לדאוג. אחרי שחקרתי ושיחקתי קצת עם כתיבת תוכן אוטומטית, אני בטוח שגם בעתיד הקרוב רובנו עדיין נזדקק לשירותי כתיבת תוכן בעבודת יד.

מאמר זה נכתב לפני השקת Chat GPT ויתר כלי הבינה המלאכותית שמתיימרים להחליף כותבי תוכן אנושיים. בקרוב אעלה מאמר חדש עם עדכון, אבל בינתיים – ספוילר: המסקנה זהה. 

מה זה כתיבת תוכן אוטומטית?

הרעיון נשמע פשוט: נכנסים לתוכנה שמבוססת על AI – אינטליגנציה מלאכותית. בוחרים את סוג התוכן (פוסט, מאמר, מייל וכו’), מגדירים ביטויי מפתח, בוחרים סגנון כתיבה (שיווקי, הומוריסטי, נלהב…) ומקליקים על כפתור. לאחר מספר שניות יופיע על המסך טקסט המכיל את ביטויי המפתח. רוצה להאריך את הטקסט? קליק ויופיעו עוד כמה פסקאות. רוצה לשכתב את הקיים? קליק והוא מתרענן עם מילים אחרות.

יש כל מיני שירותים שמציעים כתיבת תוכן על בסיס אינטליגנציה מלאכותית. הם טוענים שהם מקצרים לנו את הדרך, ובתוך שניות מספקים תוכן איכותי ומקורי לכל מטרה אפשרית. האמנם? יצאנו לבדוק!

הנה שלוש דוגמאות:

frase

לזכותה של frase ייאמר שהיא מציעה יותר מכתיבת תוכן אוטומטית: היא גם סורקת תכנים של מתחרים, מה שיכול להיות אולי שימושי. עם זאת, נכון לרגע כתיבת שורות אלה – היא תומכת ב-8 שפות בלבד, אף אחת מהן איננה עברית.

מחיר: החבילה הבסיסית של frase כוללת עד 30 מאמרים או עד 10,000 תווים לחודש. היא עולה כ-45 דולרים לחודש, ויש גם חבילות במחירים גבוהים יותר (יותר משתמשים, יותר מאמרים, יותר תווים).

Jasper

אל תקראו לו תוכנה לכתיבת תוכן בצורה אוטומטית, כי Jasper, הוא כותב תוכן רובוטי. לפי האתר, הוא כבר קרא 10% מהאינטרנט. אפשר לבקש ממנו תוכן על נושא מסוים ואפילו לבחור את טון הכתיבה (למשל, “טקסט על חייזרים בטון של ג’ו רוגן”). נכון להיום, הוא תומך ב-25 שפות, אבל גם הוא לא מדבר (או כותב) עברית.

מחיר: מ-24 דולר לחודש וצפונה. בחבילה הבסיסית אפשר לכתוב עד 20,000 מילים בחודש.

Rytr

או! דווקא Rytr יודעת קצת עברית (ועוד 33 שפות אחרות). גם במקרה הזה הרעיון דומה: בוחרים שפה, סוג תוכן וטון כתיבה, ומקבלים את התוכן המבוקש. הואיל ואני כותב תוכן בעברית, זו התוכנה שבה שיחקתי. הבאתי כמה דוגמאות בהמשך.

מחיר: בניגוד לשתיים האחרות שצוינו לעיל, ל-Rytr יש גם גרסה חינמית הכוללת עד 10,000 תווים. אם נרצה לכתוב יותר מזה, אפשר לשלם 9 דולר לחודש עבור 100,000 תווים. ואם נלך על החבילה הכי יקרה – 29 דולר לחודש יאפשרו לנו לכתוב בלי לספור תווים בכלל. כמה שנרצה!

העיקר, איך הטקסט?

הנה כמה דוגמאות לטקסטים שנכתבו עבורי במסגרת מסלול החינם של Rytr. אני כותב רגע לפני ראש השנה, אז דמיינתי שאני מוכר עוגות דבש לכבוד החג. אחת ב-50, שתיים ב-90. כל הדוגמאות אמיתיות לגמרי ולא נגעתי בהן מלבד העתקה והדבקה:

ביקשתי מ-Rytr טקסט למסרון (SMS) בנושא עוגות דבש. קיבלתי ברכיים של דבורים.

הזדרז! עוגות הדבש שלנו הן ברכי הדבורים ומוצעות כעת במבצע.
עוגה אחת ב-50 ש”ח, שתיים ב-90. הזמינו עכשיו!

כשביקשתי טקסט לפוסט פייסבוק בנושא עוגות דבש, קיבלתי דווקא הצעה נחמדה. חבל שזה נראה מאוד-מאוד מתורגם מאמריקאית (במיוחד הסיומת). גם הכותרת לא הכי ברורה לי.

תשמור את הדבש שלך עליך

המתיקות של עוגת דבש תמיד מזכירה לנו רגעים מאושרים עם אהובינו. אז למה לא לשמור את הדבש הזה כל השנה? העוגות שלנו עכשיו במבצע עם אחת ב-50 ₪ ושתיים ב-90 ₪. אל תחכה, קבל את שלך היום!

אה, רגע, יש טבעונים שלא אוכלים דבש. שיניתי את ההגדרות שנתתי לתוכנה והגדרתי שזו עוגת דבש טבעונית. מה קרה? קיבלתי תוכן אוטומטי על עוגת דבש טבעונית עם “כמות נדיבה של דבש וחמאה“.

החג הבריא

איזו דרך טובה יותר לחגוג חג עם יקיריכם מאשר עם עוגת דבש טבעונית? הקינוח המזין והטעים הזה יהיה שיחת המסיבה שלכם! עם כמות נדיבה של דבש וחמאה, העוגה הזו בטוח תשמח.

ובשלב מסוים פשוט התחשק לי להטריל את התוכנה: מה יקרה אם אכריז על מבצע “קנו גרביים עם ציור של אבוקדו וקבלו גלעין אבוקדו להנבטה בבית בחינם”? זה מה שהכתיבה האוטומטית הציעה לי:

טקסט שנכתב בתוכנה. מצד שמאל נכתב "גרביים עם ציור של אבוקדו במחירי השקה מדהימים. קנו 5 זוגות גרביים וקבלו גלעין של אבוקדו להנבטה עצמית בבית - חינם!" ומצד ימין הטקסטים שנכתבו על ידי המערכת: הפתיעו את כולם עם חוש הסטייל שלכם עותק מודעה: הצטרפו למבצעים המדהימים האלה הזמינים היום בלבד. צייר את האבוקדו המושלם עם גרבי אבוקדו אלה. הם גם מהווים מתנות נהדרות! — קנו גרביים וקבלו אבוקדו! עותק מודעה: "גרב לי, גרב לי, גרב לי". אבל אל תעצרו רק באחד - קנו 5 זוגות מהגרביים הנוחות האלה וקבלו זרעי אבוקדו להנבטה בביתכם! החברה הזו משנה את המשחק על ידי יצירת תוצרת משלה. זה אומר שאתה יכול — התאם אישית את האבוקדו שלך עותק מודעה: רצית פעם עץ אבוקדו בבית, אבל לא היה לך זמן לטפל בו? עכשיו אתה יכול לקבל אחד עם הגרביים המגניבים האלה! קנו 5 זוגות מהגרביים שלנו וקבלו זרעי אבוקדו שמנבט עצמי בחינם. עם קצת מאמץ וסבלנות, יהיה לך עץ אבוקדו משלך
גרב לי, גרב לי, גרב לי!

סיכום התוצאות מהתנסות בכתיבת תוכן אוטומטית

זה עדיין רחוק מאוד משלמות. מזל שאפשר לערוך את הטקסט האוטומטי (ולמשל להשמיט את הדבש והחמאה מהעוגה ה’טבעונית’). אני גם נוהג לומר שקל יותר לערוך טקסט קיים מאשר דף ריק – והתוכנה אכן ממלאת את הדף במילים – אבל זה עדיין לא זה. בעיני מאוד מורגש שהטקסט כאילו תורגם מאנגלית. כך למשל בחלק מהתוצאות נכתב אוטומטית שמדובר בחג המולד, ולא בראש השנה. נכון שאפשר לעבור ולחפש כל פעם שמופיע “חג המולד” ולהחליף ל”ראש השנה”; אבל מספיק שנפספס פעם אחת ונעלה את הטקסט ככה. איזו בדיחה נהיה בעיני הקוראים!

בעיה אחרת היא חוסר באחידות סגנונית: לעיתים התוכנה כותבת בלשון זכר, לעיתים ברבים. למיטב זכרוני, היא לא כתבה בלשון נקבה, בלשון רבות או בלשון ניטרלית מגדרית אף לא פעם אחת. כאן כתבתי עוד על אחידות סגנונית ולמה זה חשוב בעיני.

בשורה התחתונה: יצירת תוכן אוטומטי אולי אורכת כמה שניות, אבל הוא לא שימושי ככה. חייבים לתקן אותו ידנית.

למי מתאימה כתיבת תוכן אוטומטית?

שירותי כתיבת תוכן אוטומטיים נתפסים בעיקר כחוסכי זמן ומקצרי תהליכים. לכאורה אפשר לכתוב בהם כמעט כל סוג תוכן שעולה על הדעת: מאמרים מקצועיים, מאמרי SEO, פוסטים לסושיאל. אפילו קופי למודעות וטקסטים לכפתורי הנעה לפעולה. העובדה שאפשר לערוך ידנית את הטקסט האוטומטי בהחלט חוסכת זמן. מזכיר לי את הפעם ההיא שכתבתי למה כדאי לכתוב טקסט גרוע.

לכן אם קל לך יותר לערוך מאשר לכתוב, או אם פשוט לא אכפת לך מהטקסט, אולי זה יכול להתאים לך.

אז מה, הקיץ הקץ על ‘תוכן בעבודת יד’?

אני לא דואג.

כותב תוכן רובוטי במידג'רניטקסטים אוטומטיים שנכתבים על ידי אלגוריתם יכולים להיות נכונים תחבירית ולכלול הטיות שונות של ביטויי מפתח; אבל הם לעולם לא יחליפו טקסט שנכתב על ידי בן אדם. גם אם האלגוריתם ינסה לחקות הומור או להשתמש בפתגמים, עדיין יישאר טעם מלאכותי.

טקסט שנכתב בצורה אוטומטית גם לא יכול להתייחס לביטויים עכשוויים שחורכים את הרשת. למשל, אני כותב את המאמר הזה כמה ימים אחרי שסרטון “הכלה ששיגעה את עומר אדם” הפך ויראלי. בגמר “הכוכב הבא”, המנחים אמרו על אחד הביצועים: “אמאל’ה, איזה יפה זה היה. אבאל’ה, איזה שווה זה היה” – התייחסויות ישירות למשפטים מתוך אותו סרטון ויראלי. האם כתיבת תוכן אוטומטית יכולה לעשות דבר דומה? אין סיכוי.

ואם כל זה נכון לגבי אנגלית ושפות אחרות, אז על אחת כמה וכמה לגבי עברית: שפה שבה אין אותיות ניקוד, כך שיש בה מילים שנכתבות בצורה זהה בעוד שמשמעותן משתנה לפי ההקשר. שיש בה הבדלים בין צורת פנייה לגבר, לאישה, לרבים ולרבות. שכוללת המון הרבה מילים שאולות משפות אחרות, כל אחת עם הקשרים תרבותיים ומסורת משלה. שעדיין מתפתחת ומשתנה במהירות.

אז לא. פשוט לא.

עדיין.

מסקנות

אני מודה, כתיבת תוכן אוטומטית היא קוריוז משעשע, אבל היא לא יכולה להחליף כתיבה אנושית. ב-2018 העליתי כאן מאמר בשם “האם הטקסט הזה יכול להיכתב על ידי כותב תוכן רובוטי?” – וכבר אז התשובה הייתה ‘לא’. חלפו כמה שנים ואמנם יש שיפור, אבל לא מספיק. אולי בעתיד זה יקרה. לא עכשיו.

בוודאי שכתיבה אוטומטית לא יוצרת “תוכן בכמה שניות!” כפי שהיא מתיימרת לעשות. הרי יושבים דקות ארוכות כדי לתקן את הטקסט הזה במטרה להפוך אותו למשהו קריא. הצורך בתיקון ידני גם שולל את הטענה כאילו מדובר ב”תוכן איכותי”. ובאשר למקוריות? נו, אני מודה שמעולם לא שמעתי על “ברכי דבורים” כמו בדוגמה שהבאתי למעלה. אילו זה היה מכוון, אולי הייתי קורא לזה מקוריות. אני לא מאמין שאינטליגנציה מלאכותית יכולה לקחת ביטוי מעולם תוכן אחד ולהשתמש בו בהצלחה בעולם תוכן אחר, לולא מישהו עשה את זה לפניה.

כשמדובר בטקסטים קצרים, כתיבת תוכן אוטומטית יכולה אולי לעבוד אם מתקנים אותה ידנית (אם כי עדיין יש תחושה שהטקסט נכתב בצורה מלאכותית). כך גם אם מדובר במאמרי SEO שבעליהם – ויש כאלה – לא מקפידים על איכות התוכן אלא רק על עצם קיומו באתר.

כתיבת מאמרים ארוכים יותר? כתבות? תכנים מקצועיים? תוכן מקורי, איכותי, עם ערך אמיתי? את זה אני ממליץ להשאיר לכותב תוכן בשר ודם. כזה שכותב תוכן בעבודת יד.

רובוט צעצוע עומד ליד מגדל קוביות לוטוס (קינוח מעשי ידי להתפאר!) כשהוא אוחז בקוביית לוטוס
במקום רובוט כתיבה, אני מוכן לקבל רובוט קינוחים (צילום: אני! הכנת ריבועי לוטוס: אני! רובוט: לא אני!)

 

לשתף ב-

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

בוחרים שם לעסק תמונה ראשית לפוסט אורח אצל רונה יהל בורר

איך בוחרים שם לעסק?

איך בוחרים שם לעסק? מאמר אורח מאת טל אייזנמן (תוכן בעבודת יד) באתר של רונה יהל בורר (לעצב בעצמך ת’עסק שלך), כולל דוגמאות מעסקים מקומיים בעיר חריש

קרא עוד »
Phone
WhatsApp
Messenger
Messenger
WhatsApp
Phone
Scroll to Top
דילוג לתוכן