חמישה כללי שכתוב תוכן

הסוג היחיד של כתיבה הוא שכתוב

ציטוט ידוע למדי בקרב חובבי כתיבה, שמיוחס בדרך כלל לארנסט המינגוויי, לוכד במדויק את עבודתו של כל כותב תוכן באשר הוא: הסוג היחיד של כתיבה הוא שכתוב. דהיינו, אחרי שמסיימים לכתוב מאמר, פוסט לבלוג, פוסט לפייסבוק או כל פיסת תוכן אחרת, חייבים לשכתב אותו (ורצוי יותר מפעם אחת) עד לשלמות.

לא קל לאדם לשכתב טקסט שהוא בעצמו כתב, ויעיד על כך כל כותב תוכן, בלוגר או עיתונאי. הרי מספיק קשה לכתוב את הפעם הראשונה, אז עכשיו צריך לחזור שוב ולשכתב את הכל?

ובכן, כן. בספרו הנהדר "על הכתיבה" ממליץ סטיבן קינג:
לכתוב כשהדלת סגורה ולשכתב כשהדלת פתוחה: כלומר, הכתיבה הראשונית מעמידה את הכותב במרכז, כדי שהוא-עצמו יבין מה הוא מנסה לומר – ואילו השכתוב מעמיד את הקורא במרכז, מסדר את כל מה שהכותב הגה לכדי רעיונות וטיעונים.

איך משכתבים?

אם אין לכם חשק לקרוא עד הסוף אלא לעצור כאן, זכרו את זה: שכתוב צריך להיות ללא אמוציות, ללא רחמים, כאילו מדובר בטקסט של מישהו אחר ולא שלכם.

ממשיכים? אז לא מספיק להתחיל לקרוא את הטקסט מן העמוד הראשון ולתקן דברים קטנים תוך כדי קריאה – זה לא שכתוב משמעותי ואין בו די לשפר את הטקסט. המפתח הוא לנסות לראות את הטקסט באופן כולל, על הנקודות החזקות ועל הנקודות החלשות שבו. רק לאחר שתזהו את הנקודות הללו תוכלו לבצע שינויים משמעותיים שישפרו את הטקסט – וזה כבר יהיה שכתוב של ממש.

1. דעו להבחין בין טוב לרע

מטרת השכתוב היא להפוך את הטקסט לטוב יותר, אבל לשם כך אתם צריכים לפתח תחילה את היכולת להבחין בין טקסט טוב לטקסט רע. בדרך כלל מדובר בעניין של טעם אישי, אולם הרי אין כותב תוכן אחד זהה למשנהו, כך שבהחלט יש מקום להעדפות אישיות.

איך מפתחים טעם אישי לגבי המאפיינים של טקסטים טובים? פשוט מאוד – קוראים. קל למצוא ברשת תכנים בשלל נושאים, וכל מה שאתם צריכים לעשות הוא לאתר כמה כאלה שאהבתם. השתדלו להתרחק מטקסטים שיווקיים במופגן ולהתמקד בתכנים מתוך מגזינים או עיתונים.

בעת בצעו תהליך של הנדסה לאחור (Reverse Engineering) לטקסטים שנשאו חן בעיניכם. אל חפשו אלמנטים שחוזרים על עצמם ומשותפים לכל הטקסטים, אלא אם כתב אותם אותו אדם. במקום זאת אתרו בתוכן דברים שהכותב המקורי עשה ורשמו אותם לעצמכם בצד כדי לנסות ולחקות אותם בתכנים של עצמכם בעתיד.

2. התרחקו מבעיות נפוצות

אמנם כתיבה טובה היא עניין של טעם, אבל יש כמה בעיות נפוצות שחוזרות על עצמן שוב ושוב בטקסטים פחות טובים. ברגע שתהיו מודעים לבעיות הללו, יהיה לכם קל יותר לזהות אותן בטקסטים של עצמכם ולתקן בזמן – או להימנע מהן לחלוטין מלכתחילה.

פתיחות ארוכות

מן הרגע שמתיישבים מול דף ריק (או מסמך וורד ריק) ועד שנכנסים לקצב של כתיבה שוטפת עשוי לחלוף זמן מה של "התחממות המנוע", ולכן הטקסט שכתבתם בהתחלה הוא בדרך כלל זה שהכי קל להשאיר על רצפת חדר העריכה.

סדר רעיוני

תהליך מחשבתי טבעי בעת כתיבה ראשונית הוא כזה:
• מהי הבעיה שאנחנו רוצים לפתור
• מהו הרקע של הבעיה
• מקומות בהם ניתן לבדוק את העניין / פתרונות שלא צלחו
• הפתרון שאנחנו מציעים
זהו תהליך מצוין עבור הכתיבה הראשונית, אבל הוא גורם לתוכן המשמעותי ביותר, "הפתרון שאנחנו מציעים", להידחק לתחתית התוכן במקרה הטוב ולהתמסמס לחלוטין במקרה הרע. זו הסיבה שאחת ממטרות השכתוב היא להבליט את הרעיונות החשובים ביותר בתוכן ולעיתים אף לשנות את הסדר כך שהעיקר זה שיוצג בתחילת הדברים.

ביטויים ומילים המרמזים על כתיבה לא ברורה

פעמים רבות, ביטויים מסוימים מצביעים על כך שהכותב (במקרה הזה – אתם) לא העביר את הרעיון שלו במלואו ולפיכך נאלץ להסבירו מזוית נוספת.

במילים אחרות, ביטויים כמו "במילים אחרות", "כלומר" ו"בשורה התחתונה" – הם בהחלט יכולים להיות בשימוש לגיטימי בתוך הזרימה של הטקסט, אבל לפעמים הם גם פעמוני אזהרה שכדאי לבחון בתשומת לב. סביר להניח שאם תסירו אותם תהיו חייבים למקד את התוכן כך שהרעיון יהיה ברור יותר, ובמקרים רבים זה ישפר את הטקסט עשרות מונים.

3. פעלו על פי כללי שכתוב תוכן

כללים הם עוגנים שמאפשרים לנו להתנהג ולפעול ביתר קלות. במקום לבהות בטיוטה הראשונה בלי שיהיה לכם שום מושג מאיפה לערוך ומה לשכתב, פשוט יישמו מספר כללים שהגדרתם לעצמכם מבעוד מועד. הם יאפשרו להם להתמקד בתוצאה הרצויה, לשבור הרגלים רעים ולבחון בעיות בתוכן מזוויות שאולי לא הבחנתם בהן קודם.

לא יודעים איך להגדיר לעצמכם כללי שכתוב תוכן? הנה כמה הצעות:

כלל ה-25/25

נניח שכתבתם טקסט באורך 1200 מילה ונראה לכם שהוא ארוך מדי. על פי כלל 25/25 עליכם לעשות כרגע שני דברים:
1. לקצץ 25% מן המילים בטיוטה הראשונה ולקבל "טיוטה שנייה".
2. לקצץ 25% מן המילים בטיוטה השנייה.
יישמו את הכלל על הטקסט שלכם – ותגיעו לאורך סביר של כ-675 מילים.

מטרת הכלל משולשת: ראשית, צמצום מספר המילים כמעט תמיד משפר את הטקסט; שנית, הצבת יעד מספר מילים מאלצת אתכם לשקול מה חייב להישאר בטקסט ומה לא באמת נחוץ; ושלישית, בעזרת כלל ה-25/25 תוכלו להיפטר מחלקים בטקסט שאולי דווקא אהבתם בטיוטות הראשונות אבל הם לא באמת חשובים לקורא.

אל תגזימו עם סימני הפיסוק

פיסוק הוא חלק בלתי נפרד מן השפה ולפיכך אנו מוכרחים לשלב סימני פיסוק בטקסט – אבל שימוש מוגזם בפסיקים פירושו משפטים גרועים למדי. באופן כללי כדאי לזכור את הקוים המנחים הבאים לגבי פסיקים:
– ככלל, לא עושים רווח לפני סימן פיסוק אלא רק לאחריו.
– אם יש לכם משפט ובו יותר מפסיק אחד, חלקו אותו לשני משפטים.
– פסיקים עשויים לציין חיבור של מספר רעיונות בתוך משפט אחד. אם יש בטקסט משפטים שבהם מעורבבים מספר רעיונות באמצעות פסיקים, מוטב לשכתב אותם למשפטים נטולי פסיקים.
– נקודה-פסיק היא סימן פיסוק שאינו מוערך דיו, אבל אם אינכם בטוחים מתי להשתמש בו – מוטב שלא תעשו זאת.

4. סיימתם לשכתב? עכשיו שכתבו שוב

שכתוב הוא תהליך שיש לבצע מספר רב ככל האפשר של פעמים. לאחר שיישמתם את השיטות והטיפים שתוארו לעיל, קיצצתם במספר המילים, ניסחתם מחדש כדי להימנע מפסיקים והדגשתם את התוכן החשוב בתחילת הדברים במקום לשלוח את הקוראים למצוא אותו לקראת הסוף – זה הזמן להתחיל הכל מהתחלה.

ושוב, ושוב, ושוב.

…עד שתרגישו שהגעתם לנקודה שבה אתם כבר לא יכולים לחשוב על שום דבר שאפשר להוסיף, להוריד או לשנות בתוכן על מנת לשפר אותו.

5. בקשו משוב מאדם אחר

כעת בקשו ממישהו שאתם סומכים עליו לקרוא את התוכן ולומר לכם את דעתו. זה יכול להיות בן משפחה, חבר או קולגה, וכמובן עורך תוכן או יועץ מקצועי אחר. נקודת מבט חיצונית ורעננה יכולה להצביע על נקודות שכלל לא עלו בדעתכם – ולאחר שתשפרו אותן תוכלו להיות בטוחים שהתוכן שיצרתם הוא הטוב ביותר שיכולתם להוציא תחת ידיכם.

סיכום

כתיבת תוכן היא תהליך ארוך שעשוי להיות מייגע, אולם בסופו של דבר הוא נועד לשפר את הטקסט שלכם ולהפוך אותו לטוב יותר, מהודק יותר, אפקטיבי יותר. במקרים רבים ייווצר מצב שבו הכתיבה עצמה היא החלק הקצר יותר והשכתוב הוא זה שידרוש את מירב הסבלנות שלכם.

או כמו שמארק טוויין אמר:


"לא היה לי זמן לכתוב מכתב קצר, אז כתבתי מכתב ארוך במקום."

תגובה אחת הוסף תגובה

רוצה להגיב? קדימה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s