איזה תוכן תעדיפו שיהיה באתר שלכם: כזה שאנשים צריכים רק לזמן קצר או כזה שרלוונטי בכל רגע נתון? אם עניתם את התשובה השניה, אתם צריכים תוכן ירוק עד. הנה, באינסטגרם שלי, כמה רעיונות לתכנים ירוקי עד שיוצרים בקלות ומחזיקים מעמד לנצח.
מה זה תוכן ירוק עד (Evergreen Content או Cornerstone Content)

יש תכנים שמושכים אליהם גולשים בתקופות זמן מוגבלות ולא יותר: הפוסט “עדכוני גוגל לשנת 2021” יהיה רלוונטי בעיקר בתחילת 2021, ובטח לא ב-2023. מאמר על תצוגת אופנה ממילאנו יהיה רלוונטי בדיוק עד לתצוגת האופנה שאחריה; וסקירה על סמארטפון חדש תהפוך מיושנת בתוך ימים ספורים.
לעומתם, תוכן ירוק-עד הוא תוכן שנותר רלוונטי לאורך זמן רב. נניח, פוסט בנושא “מתכון לעוגה בחושה פשוטה” כנראה נהנה מזרם קבוע של קוראים מדי יום. מאמר בנושא “איך לכתוב תוכן שיווקי?” מעניין בכל רגע נתון. גם “חמישה סוגי תרגילים לחיזוק שרירי הבטן” – וכן הלאה.
ומנין השם תוכן “ירוק עד”? מן העצים שנשארים ירוקים כל ימות השנה. שהעלים שלהם לא מצהיבים או נושרים – אלא נותרים ירוקים, רעננים ורלוונטיים בכל עת.
יתרונותיו של תוכן ירוק עד:
- זהו תוכן איכותי שתוקפו לא פג (אלא רק במקרים יוצאי דופן) ועל כן אין צורך לתחזק או לעדכן אותו באופן שוטף.
- מעולה מבחינת קידום אתרים (SEO), בהנחה ובתוכן עצמו שולבו ביטויי מפתח בעלי נפח חיפוש גבוה וקבוע.
- תוכן ירוק עד ממשיך ומזרים גולשים אל האתר, פשוט משום שתמיד יש מי שיחפש אותו.
- מבסס את האתר כסמכותי ואמין, משום שהמידע בו תמיד מעודכן.
מה ההבדל בין תוכן ירוק עד לתוכן שאיננו ירוק עד? – דוגמאות
מדריך בנושא “איך לבנות תוכנית אימונים אישית?” מסביר עקרונות שנשארים נכונים לאורך זמן. לעומת זאת מדריך בנושא “תוכנית אימונים מומלצת לשנת 2025” ככל הנראה יתבסס על טרנדים שעשויים לחלוף במהרה מהעולם, ואז נצטרך לכתוב שוב תוכנית אימונים מומלצת לשנת 2026 וכך הלאה.
מאמר בנושא “מהי מדיטציה וכיצד היא משפרת את איכות החיים” סוקר מושג בסיסי עם יתרונות שרלוונטיים כבר עשרות ואולי מאות שנים. לעומתו מאמר בנושא “טרנדים לוהטים בתחום המדיטציה”, תוקפו טוב כתוקף הטרנדים. ברגע שהם ייעלמו, כך תיעלם גם הרלוונטיות של המאמר.
פוסט שעוסק ב”חמש טעויות נפוצות בכתיבה שיווקית” עשוי לסקור טעויות אופייניות של כותבים וכותבות. אבל פוסט על “חמש טעויות נפוצות של משתמשים באפליקציית ______” יהיה רלוונטי רק כל עוד האפליקציה קיימת ופעילה. הנה דוגמה מבאסת של מאמר שכתבתי באתר שלי: דברים שכדאי לדעת על כתיבה ברשת החברתית החדשה קלאבהאוס (שכבר מזמן לא קיימת, לדעתי).
איך ניצור תוכן שיבטא את היתרונות הללו? חמישה טיפים פשוטים:

1. נבחר את הפורמט הנכון
חשוב לציין שתוכן ירוק עד לאו דווקא מתייחס לתוכן טקסטואלי. גם צילומים יכולים להיות ירוקי עד. כך גם סרטונים. הנה דוגמה של תוכן ירוק עד בצורת סרטון בנושא “איך לקרוא מאמר אקדמי במהירות”. ובכל זאת, אני כותב תוכן – אז נתרכז בתכנים כתובים ירוקי עד.
הנה כמה דוגמאות לפורמטים פופולריים שנוכל ליישם בקלות בעסק או באתר שלנו:
מדריכים/”How To”
מאמרים שמסבירים איך לעשות משהו: איך מכינים טחינה סגולה; איך משתמשים כראוי באקדח סיליקון; כיצד מתחזקים מכונת כביסה; כך תעצבו את הבית לפי תורת הפנג שוואי; דרכים לשילוב פעילות גופנית בשגרת היום-יום, איך כותבים תוכן לאתר – כל אלה דוגמאות לתכנים שאינם תלויים בזמן, ולכן תמיד יש גולשים שמחפשים אותם.
רשימות
חלק ניכר מן התכנים המשותפים ביותר ברשתות החברתיות הם רשימות: “דברים שצריך לתכנן לקראת חופשה משפחתית”. “מה צריך לעשות לפני שקונים רכב”. “עשרה רעיונות למתנה לסבתא”. גולשים רבים מתחברים לרשימות כאלה, ומשווקים אוהבים אותן משום שהתוכן בהן נשאר רלוונטי לאורך שנים.
שאלות נפוצות
אמרנו שתוכן ירוק עד הוא תוכן שתמיד מעניין את הלקוחות. אנחנו גם יודעים ששאלות שהלקוחות נוהגים לשאול הם בהגדרה דברים שמעניינים את הלקוחות. לכן הבה נכתוב תוכן שמתבסס על שאלות שהלקוחות נוהגים לשאול. כמה עולה השירות או המוצר שלכם? מה מדיניות ההחלפות? או איך אפשר להחזיר מוצר? כל תשובה לשאלה כזו יכולה להיות יופי של מאמר ירוק עד באתר ו/או פוסט באינסטגרם/פייסבוק.

בעיות נפוצות
תוכן ירוק עד יכול להיות גם פתרון לבעיה נפוצה שהלקוחות עשויים להיתקל בה. לדוגמה: אם אתם משווקים מכונות קפה, וכל הזמן שואלים אתכם איך מנקים את האבנית – העלו מאמר שעוסק בכך. או אם אתם מוכרים עוגות ותמיד שואלים אתכם איך להאריך את חייהן מבלי לפגוע בטעם? ענו על כך מראש, מבעוד מועד, באמצעות מאמר או פוסט ירוק עד.
חומרי גלם
זהו תוכן ירוק עד שמתאים לעסקים שמוכרים מוצרים (ופחות לעסקים שמציעים שירותים): ספרו על חומרי הגלם שאתם משתמשים בהם כדי להכין את המוצרים שאתם מוכרים. “למה הזהב הוא חומר גלם אידילי לעיצוב תכשיטים?” עבור עסק לעיצוב תכשיטים. “למה שמנת מתוקה צמחית עדיפה לזילוף על פני שמנת מתוקה חלבית?” עבור עסק למכירת עוגות מהבית. “השוואה בין ספת עור לספת בד” עבור חנות למכירת רהיטים וכן הלאה.
תהליכי העבודה בעסק שלנו
תהליכי העבודה שלנו יכולים להוות בסיס נהדר ליצירת תוכן ירוק עד. אם נניח מדובר בעסק שמציע שירותי ליווי לעסקים, אפשר ליצור מאמר שמפרט את תהליך העבודה המשותף. לחלופין, לעסק שמוכר מוצרים יתאים תוכן המתאר שיטות עבודה, מה נעשה לפני מה וכו’.
קוויזים
מכירים את המבחנים המקוונים ש”בוחנים” עד כמה אתם מכירים את סרטי הארי פוטר? או איזו דמות מ’חברים’ אתם, ואיזו מדינה הייתם אילו הייתם מדינה? קוויזים מניעים לפעולה, משעשעים ויוצרים רושם של התאמה למאפיינים האישיים שלהם. בנוסף, הם יכולים לשמש גם למטרות שיווקיות. למשל באתר שמוכר מדפסות ניתן ליצור שאלון קצר שמתאים לכל משתמש את המדפסת המתאימה לו ביותר.
ציטוטי השראה
זהו אחד מן הסוגים הפשוטים ביותר ליצירת תוכן ירוק עד, וקלאסי לרשתות חברתיות: ציטוטים הם תכנים קצרצרים, בגודל ביס, שכל אחד וכל אחת יכולים להתחבר אליהם ואף פעם לא נמאס מהם. כל מה שצריך לעשות הוא למצוא ציטוט מעניין שקשור לתחום. אפשר גם למצוא ציטוט מתחום אחר, שאפשר לחבר בצורה יצירתית אל התחום שלכם. וזה הכל! המהדרין גם יעצבו אותו בצורה יפה או ירחיבו מעט אודותיו בתיאור.
מילון מונחים
מה זה “קוד משרד הבריאות” בהקשר של בית אבות? למה הכוונה ב”אין להסלין את המים” בתחנת הדלק? “מה ההבדל בין תקן ישראלי 921 לתקן ישראלי 931” מבחינת בטיחות כיבוי אש? אמנם אני ממליץ להימנע משימוש ביותר מדי מונחים מקצועיים כדי לשמור על נגישות שפתית ללקוחות (ראו סעיף 3 בהמשך); אבל יצירת מילון מונחים שמפרש בשפה פשוטה את הז’רגון המקצועי של התחום שלנו תעזור ללקוחות שלנו להבין אותנו – וזה גם אחלה תוכן ירוק עד.
2. נכתוב תוכן ארוך בעולם של תוכן קצר

בעידן הרשתות החברתיות הכל תזזיתי, קצר ומהיר. ציוצים בני 280 תווים, סטוריז שנעלמים אחרי 24 שעות, פוסטים קצרים, תמונות עם תיאורים מינימליסטיים. אפילו את כתובות ה-URL רבים מקצרים בעזרת שירותים כגון bit.ly ואחרים.
דווקא בתוך בליל התוכן הקצר והמהיר הזה, תוכן ירוק עד בולט באריכותו. ויש לכך סיבה טובה: תוכן ירוק עד מאפשר לנו להאריך בנושא. לשלב יותר מילות חיפוש ויותר ביטויי מפתח באופן טבעי וזורם לאורך הטקסט. ככל שהגולשים קוראים יותר, משך השהייה שלהם בדף מתארך (וזה נהדר מבחינת האלגוריתם של גוגל). וכמובן, תוכן מקיף ומושקע מבסס את האמינות שלנו כמקור מוסמך ומפורט לכל שאלה ועניין.
עם זאת, אל “תמרחו” ואל תאריכו בדברים באופן מלאכותי ומאולץ. הרי לא נרצה לפגוע באיכות התוכן. כשאתם יוצרים תוכן שאמור להישאר בסביבה לזמן רב, איכות היא הדבר החשוב ביותר. פרטו, האריכו, הוסיפו – אבל אל תמרחו.
3. נכתוב תוכן ירוק עד בפשטות ובגובה העיניים
הימנעו משימוש בז’רגון מקצועי או במילים לועזיות סבוכות וארוכות באופן נרחב מדי. כתבו בשפה פשוטה, יומיומית, שתהיה מובנת לכל אדם שקורא אותה ולאו דווקא למי שמתמצא בתחום שבו אתם פועלים. השתמשו בדוגמאות, הסברים, איורים וכל מה שנדרש כדי שהקוראים יבינו את הכתוב.
במילים אחרות, אם נרצה ליצור תוכן שקהל היעד ייהנה לקרוא ואולי אף לשתף – הם חייבים להתחבר אליו. אם נרצה לכתוב תוכן בנושאים מתקדמים ומקצועיים שרק יודעי דבר מבינים, מוטב שנעשה זאת כתוכן נפרד שמיועד לקהל יעד אחר.
4. ההפצה חשובה לא פחות מהתוכן
גם התוכן המשובח ביותר הוא חסר ערך אם אין לו קוראים. לכן לא נסתפק בכתיבה אלא גם נפיץ אותו, וכמה שיותר: נשלח אותו בניוזלטר שבועי; נבצע פעולות מגוונות של קידום אתרים על פי מילות מפתח; נפיץ קישור אליו ברשתות החברתיות ועוד.
כדאי לזכור שתוכן ירוק עד בדרך כלל לא יביא לעלייה משמעותית בן לילה בתנועת הגולשים הנכנסת לאתר. זה קורה, אבל נדיר. כוחו של תוכן ירוק עד הוא ברלוונטיות ארוכת הטווח שלו: תוכן כזה אמנם פועל בקצב איטי יותר, אולם התוצאות שלו אורגניות ואפקטיביות יותר.
5. עוד לא כתבנו תוכן ירוק עד? למה אנחנו מחכים? הבה נתחיל ממש עכשיו!
אומרים שהזמן הכי טוב לשתול עץ עוד היה לפני 20 שנה, והזמן הבא הכי טוב הוא ממש עכשיו. אותו דבר עם תוכן ירוק עד, ולא רק משום שהוא מכונה על שם עץ ירוק עד: אם נכתוב תוכן כזה עכשיו, ובהנחה שיש לנו אסטרטגיית תוכן טובה, עם הזמן נבחין בשיפור משמעותי בכל הפרמטרים שניתן למדוד, מכמות הגולשים הנכנסים לאתר ועד עלייה בשיעורי ההמרה. יאללה, חבל על כל רגע. בואו נכתוב!