בעלות ובעלי עסקים שואלים אותי לפעמים האם עדיף לכתוב תוכן אורגני או להשקיע בקידום ממומן. זו שאלה טובה והתשובה עליה תלויה במאפיינים של כל עסק ועסק: בצרכים, במטרות, וכמובן בתקציב. לכן הבה נבין לפני הכל מה זה תוכן אורגני ומהו תוכן ממומן. רמז: אלה לאו דווקא אפיקי השקעה הפוכים, אלא משלימים.
תוכן אורגני: אמין ובר קיימא
תוכן אורגני הוא תוכן שאיננו ממומן. כלומר, אפשר לממן תקציב עבור כותב תוכן שיכתוב אותו, אבל הכוונה שלא משלמים לגוגל או לפייסבוק שיחשפו את התוכן הזה לגולשים אחרים. החשיפה מתבצעת באופן טבעי – ואיטי.
למה תוכן אורגני טוב לעסק?
כי גולשים, עוקבים ולקוחות מייחסים בד”כ אמינות גבוהה לתוכן טבעי שאינו ממומן. לפיכך, לרוב, יש להם מוטיבציה גבוהה לבצע פעולות טובות ורצויות לעסק: עוקבים אחריו ברשתות החברתיות, מגיבים, משתפים, נרשמים לרשימת תפוצה. וכמובן, מבצעים רכישות מדי פעם.
איך יוצרים תוכן אורגני?
בעיקרון:
- מנסים להבין מה יעניין את הגולשים, למשל באמצעות עריכת מחקר מילות מפתח.
- כותבים תוכן רלוונטי ושוזרים בו ביטויי מפתח לצד ערך אמיתי.
- מבצעים אופטימיזציה (למשל, משלבים ביטויי מפתח בתיאורי המטא, בתגי הכותרת וכדומה).
- מעלים אותו לאוויר כדי שמנועי החיפוש יוכלו להגיע אליו.
- ואז מחכים שמנועי החיפוש יסרקו וידרגו אותו בתוצאות החיפוש.
- אפשר גם לשלוח קישור לתוכן הזה, להפיץ אותו במיילים או להזמין גולשים שישתפו עם חבריהם.
הרשימה הזו מתייחסת בעיקר למנועי חיפוש, אבל אפשר לדבר גם על תוכן אורגני לפייסבוק, אינסטגרם וכו’. הכוונה היא לפוסטים שמעלים לדף מבלי לשלם כסף עבור קידומם.
החיסרון(?) של תוכן אורגני: איטיות
כן, כדאי להצטייד בהרבה סבלנות. בהתחלה נדמה לפעמים כאילו השקעה באפיק האורגני לא מניבה פירות כלל: מעט לייקים. מעט תגובות. בקושי יש עוקבים. הדירוג בתוצאות החיפוש נמוך. נדמה ששום דבר לא זז. בשלב הזה צריך לגייס קצת אמונה בצדקת הדרך, כי לפעמים לוקח כמה חודשים (כן!) עד שהמספרים זזים לכיוון הרצוי.
אבל זה לא באמת חיסרון, כי גם ההיפך נכון: במצב שבו השקענו בתכנים אורגניים מצוינים ונהנינו מהפירות, ואז משום מה בחרנו לעצור – המשמעות היא שייקח גם זמן עד להתפוגגות של התוצאות. כלומר, ההשפעה החיובית נמשכת לאורך זמן.
קידום ממומן: מהיר וקצר
קידום ממומן משמעו תשלום לפלטפורמה כלשהי על מנת שתחשוף תוכן מסוים למשתמשים שלה. זו הסיבה שכשאנחנו מחפשים משהו בגוגל, אנחנו רואים קודם כל תוצאות שמעליהן כתוב “ממומן”: בעליהן שילמו לגוגל כדי שנראה את התכנים הללו. זו גם הסיבה לכך שאנחנו רואים מדי פעם ברשתות החברתיות תכנים שכתוב שהם “Sponsored”.
אפשר ליצור תוכן אורגני ואז “לדחוף” אותו בממומן. אפשר גם ליצור תכנים שלא יופיעו לגולשים או ייסרקו בצורה אורגנית, אבל כן יופיעו רק לגולשים מסוימים במצבים נקודתיים.
למשל, כשבא להם פיצה. הנה תמונה שיצרתי ב-AI ומיד אחריה מגיע הסבר.
למה קידום ממומן טוב לעסק?
כי הפלטפורמות מכירות היטב את המשתמשים שלהן, וכך יכולות לחשוף את התכנים של העסק לקהל ממוקד של לקוחות פוטנציאליים. אם למשל חיפשתי פיצרייה בגוגל, כנראה שאני רעב ובא לי פיצה. לכן כדאי לפיצריות בסביבתי לממן מודעה שאראה – אלחץ עליה – אגיע לאתר שלהם – ואזמין.
ברשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק) זה עובד קצת אחרת: לא על בסיס חיפוש כמו בגוגל, אלא לפי מידע שיש להן על המשתמשים שלהם (תחומי עניין, דמוגרפיה, היסטוריית גלישה וכיו”ב).
יתרה מזאת, להבדיל מתוכן אורגני, קידום ממומן עובד הרבה יותר מהר. בתוך ימים ספורים, לעיתים אפילו שעות, אפשר כבר לראות את התכנים מופיעים במשבצות ה”ממומן” או ה”Sponsored” וליהנות מתנועת גולשים, לידים וכו’.
החיסרון: התעלמות ואמינות נמוכה
בימינו, גולשים רבים כבר אדישים לתכנים ממומנים ואפילו מייחסים להם רמה נמוכה יותר של אמינות. גם המהירות, שקודם הייתה יתרון, הופכת לחיסרון ברגע שבו מכבים את הקמפיין – וכל הנוכחות הנהדרת שלכאורה הייתה קודם פשוט מתפוגגת.
הפתרון היעיל ביותר: שילוב תוכן אורגני עם קידום ממומן
רבים רואים בתוכן אורגני ובממומן מעין הפכים, אבל למעשה אחד לא סותר את השני: אפשר ליהנות גם מן היתרונות של קידום ממומן (חשיפה מהירה ואפקטיבית) וגם מן היתרונות של תוכן אורגני (אמינות לטווח ארוך).
שאלה טובה יותר היא מה צריכה להיות מידת ההשקעה בכל אחד מן הצדדים: הרבה באורגני וקצת בממומן? אולי להיפך? וזו הנקודה שבה לוקחים בחשבון את מאפייני העסק. לדוגמה, עסק שנכנס לשוק תחרותי ורווי עשוי להעדיף בעיקר תוכן ממומן שייתן לו חשיפה גדולה בזמן קצר. לעומתו עסק ותיק שמעוניין בתדמית אמינה וסמכותית עשוי להעדיף להשקיע דווקא באפיק האורגני.
רוצה שאכתוב לך תוכן אורגני? אולי תוכן לקידום ממומן? קליק ליצירת קשר.