איך אתה כותב תוכן על נושא שאתה לא מומחה בו?

התשובה הקצרה (בסרטון):

ולתשובה בהרחבה:

אני טל, ואני כותב תוכן. זה אומר שאני מבין היטב בכתיבה, מתמצא בכללי הדקדוק ויודע איך לכתוב כמו שצריך. יש לי גם תחומי עניין שאני מתמצא בהם היטב מעבר לכתיבה (בואו נדבר על אפייה!).

צילום מסך פריודונט
כשלקוח שהוא פריודונט (רופא מומחה למחלות חניכיים) מחמיא לי על תכנים שכתבתי עבורו מבלי שיהיה לי שום רקע בפריודונטיה

אבל אני לא מבין שום דבר בפיזיותרפיה, למשל. או בניתוח התנהגות. בטח שלא ברפואה או בעריכת דין.

אז איך אני כותב תכנים מקצועיים בנושאים כאלה?

השאלה הזו מעסיקה הרבה בעלי ובעלות עסקים שמבינים את הצורך בתוכן אך נמנעים מלשכור כותב תוכן. יש שאומרים לעצמם: “אני למדתי לתואר ראשון ושני. עשיתי סטאז’. התמקצעתי. פיתחתי טכניקות משלי, צברתי חוויות וניסיון. אני יודע/ת כל מה שיש לדעת על התחום שלי. איך יבוא עכשיו כותב תוכן שלא עשה את אותה דרך – ויכתוב במקומי?”

וזאת שאלה טובה.

כל כך טובה, שיש לה שתי תשובות אפשריות:

אפשרות אחת: אני כותב תוכן ביחד איתך

זו הדרך הטובה ביותר בעיני, שמייצרת את התכנים הכי המוצלחים. אני אומר לבעל/ת העסק כך:

“אני מומחה בכתיבת תוכן, ואתה מומחה בפסיכולוגיה או את מומחית לאסתטיקה רפואית.

הבה נשב יחד (לאו דווקא פיזית, אפשר גם בהתכתבות מיילים) – וניצור תוכן לעסק שלך: אני אקבל ממך חומרי גלם בדמות תכנים כתובים, פסקאות וחלקי רעיונות, ואגבש את כולם לכדי תוכן קוהרנטי.

כך נשלב את היתרונות מתחומי המומחיות של שנינו: התוכן יהיה כתוב היטב, ברמה גבוהה, עם או בלי מילות מפתח כרצונך, וגם יכיל את כל הידע והערך המקצועי שיש לך”.

זו בדיוק השיטה בה אני עובד, למשל, עם בית אבות נווה אורנים בגדרה, שבו צוות מקצועי רחב ומגוון: פיזיותרפיסט, מרפאה בעיסוק, מומחית תזונה, רופא, עובד סוציאלי ועוד. אני לא מתיימר להבין דבר וחצי דבר בתחומים האלה, כן? ובכל זאת כותב תכנים שמבוססים על ‘חומרי גלם’ שאני מקבל מאנשי המקצוע הללו. אני עורך את החומרים, מעלה רעיונות לשיפור והרחבה, שולח לאישורים/תיקונים; ובסופו של דבר נולדים טקסטים מעולים שכל הקרדיט על כתיבתם הולך אל אנשי המקצוע עצמם.

טל אייזנמן וכרמית לוי נווה אורנים
כאן אני עם כרמית לוי, סמנכ”לית ומנהלת השיווק של נווה אורנים, בישיבת תכנון אסטרטגיית תוכן לשנת 2022

אפשרות שניה: לפני שאני כותב, אני לומד

נכון, אני לא יכול לכתוב בעצמי תוכן על נושא שאינני מכיר. לכן, אם ללקוח/ה אין פנאי לכתוב איתי בשיתוף פעולה אלא רק לתת לי נושא, אני פשוט לומד אותו. אמנם לא ברמה מעמיקה מספיק כדי להרצות בפני קהל שמגיע מהתחום או לפתוח קליניקה משלי; אבל בדרך כלל מספיק כדי לכתוב עבור קורא/ת ממוצע/ת.

כך זה עובד: כשלקוח או לקוחה נותנים לי נושא לכתיבה, אני פונה לגוגל ומחפש מידע. בדרך כלל קל למצוא שלל מקורות, ואז אני פשוט לומד את הנושא:

  • תחילה אני מוצא את המקורות האמינים והמעודכנים יותר: למשל, מאמר מ-2022 באתר אקדמי לרוב יהיה אמין יותר מפוסט בבלוג שהתעדכן לאחרונה ב-2009.
  • אחר כך אני לוקח כמה מקורות שנראים מפורטים ואיכותיים, ובונה את השלד של התוכן שלי. אני מדמיין אותו בראש, או כותב במסמך וורד (משהו כמו “פתיחה. בעיה. פתרונות. דוגמאות. סיכום”).
  • ואז אני כותב כשאני מתבסס על המקורות שמצאתי. לא מעתיק, חלילה, אלא כותב במילים שלי את מה שהבנתי מתוך התכנים הללו. אם צריך, אני משלב מילות מפתח לטובת גוגל.
  • אם אני נתקל בסתירות או לא מבין נקודה מסוימת, אני יוצא לחיפוש נוסף של מקורות.
  • ולבסוף, כשהתוכן שכתבתי מוכן, אני מגיש אותו ללקוח/ה לאישור. הגיוני להניח שבשלב הזה יהיו ללקוח/ה כמה הערות על הטקסט שכתבתי, ואז עושים סבב תיקונים קצר שמבוסס על ההערות הללו, עד לאישור הסופי. כך הלקוח/ה יכול/ה “לעמוד” מאחורי התוכן הזה ולהתגאות בקרדיט עליו.

אז איך אני כותב תוכן על נושא שאני לא מכיר?

איך אתה כותב תוכן לעסק בתחום שאתה לא מומחה בו צילום מסך
מתוך התכתבות עם לקוח: הוא שלח לי הקלטה כ’חומר גלם’, ואני הפכתי אותה למאמר מקצועי בתחומו. הוא דייק רק משפט אחד – והמאמר עלה לאתר שלו

אם אפשר, עדיף שנשב יחד ונכתוב את התוכן כאשר את/ה מביא/ה את הצד המקצועי ואני אחראי על הכתיבה. כל מה שאני צריך ממך הוא ‘חומר גלם’ שאוכל לעבוד איתו. הנה כאן, לדוגמה, לקוח שלח לי הקלטת וואטסאפ שבה הוא דיבר על הנושא. אני רק תמללתי, ערכתי, שיפצתי – ומלבד דיוק במשפט אחד(!), התוכן שכתבתי אושר. מה זה דרש מהלקוח? 4 דקות ו-47 שניות של דיבור לתוך המיקרופון בוואטסאפ.

כשאנחנו כותבים יחד, אני לא צריך להכיר את הנושא כלל. אני רק מוודא שהוא כתוב היטב: ללא שגיאות כתיב או דקדוק, במבנה מסודר שמתאים לצורך (למאמר באתר, לפוסט בפייסבוק וכן הלאה); לפעמים אני גם מציע רעיונות לשיפור או משלב מילות מפתח במקומות המתאימים.

ואם אין לך פנאי לכתוב לי (או להקליט לי), אז פשוט אלמד את הנושא בעצמי. כאמור, לא בצורה מאוד מעמיקה, אבל בדרך כלל מספיקה. וחוץ מזה, כך או כך התוכן שאני כותב יעבור דרכך לאישור או להערות.

רוצה לבחון בעצמך איך אני כותב תוכן על נושא שאני לא מתמחה בו? אולי בא לך שננסה לכתוב תוכן יחד? או לתת לי נושא לכתיבה? הנה, מתחילים כאן: וואטסאפ, אימייל או דרכים נוספות ליצור קשר.

לשתף ב-

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

Phone
WhatsApp
Messenger
Messenger
WhatsApp
Phone
Scroll to Top
דילוג לתוכן