מי קורא את התוכן שלכם?

שני סוגי קהלים קוראים את התוכן שאתם מעלים לאתר שלכם.

הסוג הראשון הוא הגולשים, בני אדם כמוני וכמוכם, שבדרך כלל מחפשים מידע על המוצרים/השירותים שלכם, מידע כללי לגבי הענף שבו עוסק האתר, או פשוט רוצים להעביר כמה דקות בקריאה של משהו מעניין בזמן שהם נוסעים ברכבת או מחכים בתור לרופא.

סוג הקהל השני מורכב מקוראים לא אנושיים. אלה הם הרובוטים של מנועי החיפוש, שסורקים מעת לעת את כל העמודים הקיימים ברשת האינטרנט על מנת לאנדקס אותם; כלומר, לאחסן מידע אודות התוכן הקיים בעמוד על מנת שבעתיד, כאשר גולשים אנושיים יקלידו במנוע החיפוש דבר מה שהתוכן הזה רלוונטי אליו, ניתן יהיה להציג אותו בפניהם כאחת מתוצאות החיפוש. זו למעשה אחת מאבני הבסיס לתעשייה שלמה של קידום אתרים – השאיפה ליצור תוכן שישפר את מיקומו של אתר בין תוצאות החיפוש, בין היתר על ידי שילוב ביטויי מפתח מסוימים בגוף הטקסט.

במילים אחרות, כשאתם מעלים תוכן לאתר, עליכם לקחת בחשבון שהוא ייחשף לעיניים אנושיות וגם לכלים ממוחשבים של מנועי חיפוש. הבעיה היא שפעמים רבות בעלי אתרים כותבים מתוך מחשבה על מנועי החיפוש ושוכחים שגם גולשים אנושיים קוראים את התוכן. לדוגמה, חוזרים שוב ושוב על מילות מפתח באופן מוגזם ומאולץ שמפריע לקריאה, כמו בדוגמה הבאה:

פעמים אחרות בעלי אתרים מעלים תוכן שמיועד לגולשים אולם אין בו כל ערך מבחינת מנועי החיפוש, ולעיתים הוא עשוי אף לפגוע במאמצי הקידום. כך למשל כאשר בעל אתר רואה מאמר נהדר אצל מתחרה ומעתיק אותו לאתר שלו: התוכן אמנם עשוי להיות בעל ערך לגולשי האתר, בפרט אלה שאינם מכירים את המתחרה, אולם מבחינת מנועי החיפוש מדובר בדבר שאסור לעשותו. גוגל, למשל, נוהגת "להעניש" אתרים שהעתיקו תכנים באמצעות פגיעה בדירוגם.

איך לכתוב את התוכן כך שיתאים לשני הקהלים?

באופן כללי, כשאתם כותבים תוכן לאתר שלכם, דמיינו שמי שקורא אותו הוא גולש בשר ודם. השתמשו במשלב רגיל, משפטים קצרים, שפה ברורה ומובנת, וכמובן ודאו שלא נפלו שגיאות כתיב או דקדוק. כתבו תוכן שיהיה נוח לקריאה עבור הגולשים שלכם, שהרי הם אלה שאתם רוצים שיבצעו רכישה, ישאירו פרטים, יצטרפו לרשימת תפוצה וכדומה. הגולשים האנושיים הם אלה שאמורים להכניס לכם כסף, לא מנועי החיפוש. למעשה, גם מטרתו של קידום אתרים במנועי חיפוש היא באופן עקיף להביא יותר גולשים לאתר, כך שבעצם אין כאן שום סתירה.

ובכל זאת, איך אפשר לכתוב תוכן כך שיהיה לו ערך גם מבחינת מנועי החיפוש? הנה כמה דרכים לעשות זאת:

1. תוכן מקורי הוא תוכן בעבודת יד

לעולם אל תעתיקו תוכן בשלמותו מאתר אחר. מעבר לעובדה שהעתקה כזו פירושה הסתכנות בהפרת זכויות יוצרים, הרי שמנועי החיפוש נוהגים להטיל סנקציות על אתרים שבהם תוכן משוכפל, עד כדי פגיעה בדירוגם בתוצאות החיפוש.
ככל שבאתר שלכם יהיו יותר תכנים מקוריים ורעננים, כאלה שבאופן ודאי אין בשום מקום אחר, כן ייטב. גם אם מצאתם מאמר מעולה אצל מתחרה ומעוניינים להעלות אותו אצלכם, לכל הפחות שכתבו אותו כהוגן עד שלא ניתן יהיה לזהות שום קווי דמיון – ומומלץ מאוד שגם תוסיפו בדרך איזושהי זוית אישית שתוסיף למאמר ערך אמיתי.

2. הכירו את הגולשים שלכם

ככל שתדעו טוב יותר מיהו קהל היעד של האתר שלכם, כך תשתפר היכולת שלכם ליצור תוכן שיהיה מתאים יותר עבורו. על כן השקיעו במחקר מקדים ובהגדרה מדויקת של אופיים, ציפיותיהם ורצונותיהם של הגולשים, וצרו את התוכן בהתאם.
איך זה עוזר מבחינת קידום האתר? חוויית המשתמש היא המפתח. מנועי החיפוש של ימינו מספיק חכמים כדי לדעת שחוויית משתמש חיובית של גולשים בעבר היא סיבה טובה להציג את האתר לגולשים בעתיד. לכן ככל שהתוכן שלכם יתאים יותר לקהל היעד, כך חוויית המשתמש של הגולשים שלכם תשתפר, והדבר ישפיע לחיוב, בעקיפין, על דירוג העמוד במנועי החיפוש.

3. אל תדחסו ביטויי מפתח בכוח

עד לא מזמן מקדמי אתרים רבים נהגו לצופף כמה שיותר מילות מפתח בתוך כל עמוד, ובמקרים מסוימים גם לחזור עליהן שוב ושוב (ושוב). אלא שמנועי החיפוש היום בהחלט יכולים להבין מהי מהות התוכן מתוך ההקשר הכללי ולאו דווקא בגלל שימוש מופרז בביטויי מפתח.
מצד שני, אל תוותרו עליהם לחלוטין. בצעו מחקר מילות מפתח ושלבו אותן בתוך התוכן שלכם, אולם הקפידו על כך שהן תשתלבנה בו באופן טבעי וזורם. אל תחזרו עליהן שוב ושוב (ושוב), שכן הדבר ייצור תחושה של אי נוחות בקריאה, ואם אתם לא מוצאים דרך לשלב מילת מפתח מסוימת, סביר להניח שהעולם לא יגיע לקיצו אם תוותרו עליה.

4. הוסיפו קישורים לעמודים נוספים באתר

קישורים שכאלה יכולים להוסיף לתוכן שלכם נופך של אמינות ומקצועיות, להעיד על ההבנה שלכם בתחום וליצור רושם של ביטחון עצמי גבוה. כך למשל תוכלו ליצור סדרה של מספר תכנים תחת אותו נושא, ולקשר ביניהם כך שכל אחד מן התכנים טומן בחובו ערך נוסף ומשלים לקודמיו.
שימו לב שכמו עם מילות המפתח, גם עם קישורים לא כדאי להגזים. השתמשו בהם אך ורק אם הם משרתים מטרה אשר משתלבת עם התוכן באופן טבעי ולא מאולץ.

בשורה התחתונה, עם כל הכבוד למנועי החיפוש, התוכן שלכם מיועד בראש ובראשונה לאנשים. אם תכתבו עבורם באופן שיהיה נעים לקריאה וייצור חוויית משתמש חיובית, סביר להניח שהוא יהיה נעים לקריאה גם עבור מנועי החיפוש עצמם.

 

רוצה להגיב? קדימה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s