החלטתי לכתוב את המאמר הזה אחרי שלקוח נחמד שכתבתי לו כמה פוסטים אורגניים בפייסבוק כתב לי: “הפוסטים האורגניים לא מביאים לי מכירות”. עניתי לו שבעיניי זה לא התפקיד שלהם (ותיכף אפרט יותר) – אבל לצערי הוא החליט לסיים את העבודה איתי. מאז לא עלו פוסטים בדף העסקי שלו. הפוסט האחרון שעלה שם, נכון לכתיבת שורות אלה, הוא זה שכתבתי לו בנובמבר 2023.
חלפו כמה שבועות, התמהמהתי עם כתיבת המאמר הזה, ואז קיבלתי הודעה מלקוח אחר. אחד שרק התחיל לעבוד איתי. הספקתי לכתוב לו שניים-שלושה פוסטים אורגניים ראשונים, והוא כבר כתב לי בהתרגשות: “הפוסט האחרון הביא לי ליד וסגרתי בזכותו 800 ש”ח!”. גם לו עניתי שבעיניי זה לא התפקיד של פוסט אורגני, אם כי אני ממש שמח בשבילו ואפילו מציע שיעשה לו בוסט בממומן.
אז מי צודק? האם פירוש העובדה שפוסטים אורגניים לא מביאים מכירות היא שאין צורך בפוסטים אורגניים? והאם העובדה שבזכות פוסט אורגני הגיע לקוח חדש פירושה שגם מעכשיו והלאה כל פוסט כזה צריך להביא לקוחות חדשים?
או שאולי יש משהו אחר בפוסטים אורגניים, מעבר למכירות ולידים? (וברור שיש, אחרת למה כתבתי את כל המאמר הזה?)
רגע, מה ההבדלים בין פוסט אורגני לבין פוסט ממומן?
זה יכול לבלבל קצת. הרי שניהם סוג של פוסטים. את שניהם כותבים ומעלים לסושיאל. לשניהם מצרפים תמונה או סרטון. על שניהם אפשר להגיב. את שניהם אפשר לשתף (ולקוות שהם יהפכו ויראליים וישטפו את הרשת). ואני חושב שגם תוכן אורגני וגם תוכן ממומן צריכים להיות חלק מאסטרטגיית השיווק של כל עסק. א-ב-ל יש ביניהם כמה הבדלים חשובים. ממש על קצה המזלג:
- פוסט אורגני הוא פוסט שלא משלמים עליו. החשיפה שלו מוגבלת יחסית ובדרך כלל רק אחוז קטן מן העוקבים הקיימים יראה אותו.
- פוסט ממומן הוא בדיוק להיפך: משלמים עבור ההפצה שלו, מה שמאפשר חשיפה רחבה יותר ואפשר לכוון לקהלי יעד מדויקים יותר.
די ברור מה המטרה של פוסט ממומן. כשיוצרים קמפיין ממומן אפשר ממש לבחור אותה: העלאת מודעות, איסוף לידים, מכירה וכו’. קידום ממומן נעשה כחלק מתוך משפך שיווקי, וגם אם הקידום הוא “רק כדי להגדיל חשיפה” או “רק כדי לחלק מתנה חינמית” – בסופו של דבר הכוונה היא בדרך כלל למכור משהו. כלומר, להוציא כסף על ממומן כדי שייכנס כסף בדרך אחרת.
ואני חושב שזה לא התפקיד של פוסט אורגני.
למה צריך פוסטים אורגניים?
פוסטים אורגניים מאפשרים לנו ליצור קשר עם הקהל שלנו. פוסטים כאלה יכולים להניע לפעולה ולהזמין תגובות, לייקים ושיתופים, וכך לעודד את הקהל ליצור איתנו אינטראקציה. בהמשך, אותה אינטראקציה עשויה גם להגדיל את מעגל העוקבים, למשל כשחלקם ישתפו תכנים שלנו עם חבריהם וכן הלאה.
…אבל פוסטים אורגניים יכולים גם להיות סתם סיפורים. מחשבות. הגיגים. שיתוף ברגשות או זיכרונות. הם ממש לא צריכים להסתיים תמיד ב”רוצים לשמוע עוד פרטים? פנו אלינו!” – אלא גם סתם ככה, בלי פואנטה.
פוסטים אורגניים הם דרך טובה לבנות מותג אמין ואיכותי. אפשר למשל להעלות תוכן שעוסק בערכי המותג או להדגיש את הייחודיות של העסק. סיפורי לקוחות, שיתוף תובנות או טיפים – כל אלה בונים אמון אצל העוקבים ומחזקים את התדמית החיובית של המותג. אפשר אפילו לעשות כל מיני מבחני A/B על פוסטים אורגניים כדי לראות אילו סוגי תכנים עובדים טוב יותר, מה מביא יותר אינטראקציה עם העוקבים, ועל פי התובנות הללו ליצור אסטרטגיית תוכן לטווח ארוך או קמפיין ממומן.
וכן, אפשר להעלות כפוסטים אורגניים גם עדכונים על מבצעים או מוצרים ושירותים חדשים. יכול להיות שבין העוקבים יש לקוחות קיימים שירכשו שוב בעקבות פוסט כזה, או כאלה שירכשו בפעם הראשונה. פוסט אורגני בהחלט יכול גם להכניס כסף, כמו פוסט ממומן. ומן הסתם תמיד אפשר גם לעשות בוסט או לקדם פוסט אורגני מוצלח ולהפוך אותו לפוסט ממומן.
הכי חשוב זה פשוט… להיות שם
זה התפקיד הכי חשוב, לדעתי, של כל פוסט אורגני. פשוט להיות. כי בואו נניח רגע שאנחנו לא מעלים שום דבר אורגני אלא רק ממומן. אז מישהו יראה את המודעה שלנו, וירצה לדעת עלינו עוד. הוא יבקר בפרופיל שלנו ו… מה הוא יראה שם? שממה? פוסט אחרון שעלה ב-2018?
או שאולי הוא ימצא פרופיל עשיר ומלא חיים? אולי הוא ימצא שפע של סיפורי לקוחות, תובנות עסקיות, אנקדוטות מאחורי הקלעים, הגיגים אישיים – וכן, פה ושם גם פוסטים שיווקיים שמכריזים על מבצע ומניעים לפעולה, אבל לא רק.
האם כל פוסט צריך להיות עם עשרות לייקים, תגובות ושיתופים? ממש לא!
האם כל פוסט צריך להביא לנו מכירות, או לפחות לידים איכותיים? ממש לא!
החשיבות של פוסט אורגני היא בעצם קיומו. זה הכל.
זה לא אומר שצריך לזלזל בו! הוא לא צריך להיות סתמי, מלא שגיאות כתיב או כתוב ב-AI, חלילה. להיפך: כל פוסט צריך להיות מושקע, מוקפד, כתוב היטב, מעוצב היטב. הוא צריך להיתפס אצל הקהל כאיכותי ובעל ערך, ולא כסתם ממלא מקום שמישהו זרק שם רק כדי שיהיה פוסט בדף.
ואז, אם יהיו לייקים, תגובות ושיתופים – אחלה, אבל לא נורא אם לא. ואם הוא יביא מכירות או לידים – אחלה, אבל לא נורא אם לא. העיקר שכאשר אנשים שייכנסו לדף של העסק, הם יראו שהוא חי, נושם, דינאמי ומתעדכן.