לאחרונה קיבלתי פנייה דרך האתר שלי בנוגע לכתיבת SEO. בפנייה נכתב כך:
“היי טל, אני מחפש כותב תוכן למאמרי SEO.
אשמח לדעת מה המחיר שאתה גובה למילה?
אתה יכול להשיב למייל. במידה ורלוונטי נמשיך בשיחה.”
חשבתי לענות “היי, אני חושב שמחיר למילה זו אמנם פרקטיקה נפוצה אבל שגויה”.
וכמעט עניתי “אם השאלה הראשונה שלך עוסקת במחיר ולא בערך, אז לא תודה”.
ואז חשבתי שזו הזדמנות לומר משהו על כך שאני מעדיף לכתוב תוכן לאנשים ולא לאלגוריתמים.
לכן עניתי “תודה על הפנייה, אני לא מעוניין” – וניגשתי לכתוב את המאמר הזה. 🙂
כתיבת SEO היא הגדרה בפני עצמה
זה לא שאני לא כותב ל-SEO. או לא יודע לכתוב SEO. להיפך, אני יודע לעשות את זה יופי. עובדה שהבחור שפנה אליי הגיע לאתר הזה, כן? הרי אם מוצאים את אותי בגוגל, זה אומר שמאמצי ה-SEO שלי עובדים די סבבה.
אבל כשפונים אליי בשאלות על כתיבת SEO, בדרך כלל מתכוונים לכתיבה מסוג מסוים. מניסיוני, לרוב הכוונה היא למאמרים שהמטרה העיקרית שלהם, אולי אפילו היחידה, היא… להיות שם. טקסט שסתם תופס מקום בדף רק כדי למלא את הדף. מלל שמיועד למנועי חיפוש ולא לעיניים אנושיות. ממש יצא לי לעבוד עם מקדמי אתרים שאמרו בפירוש: “הטקסט שתכתוב לא צריך להיות איכותי או מעניין במיוחד. אל תשקיע מדי. העיקר שיופיעו ביטויי מפתח בכותרות ובמטא ו…”
לא.
אני לא אוהב את התפיסה הזו כאילו מאמרי SEO נועדו להיות אוסף של מילים שביניהם זרוקים ביטויי מפתח. זו תפיסה שמייצרת טקסטים רדודים, משעממים, שחוזרים על עצמם ולא נעימים לקריאה. וכמובן, אם הציפייה היא שהכותב לא ישקיע מאמץ, אז גם המחיר של כתיבת SEO נחשב נמוך יותר.
וזה לא מתאים לי, תודה. הייתי שם בתחילת הדרך. כתבתי מאמרים במשקל. קיבלתי תשלום לפי מילים בקילוגרמים. האם הטקסט שכתבתי מעניין? יש בו איזה ערך לקוראים? אולי מסר כלשהו? לאף אחד לא אכפת, העיקר שיש ביטויי מפתח בכותרות ובמטא.
ואני לא אוהב את זה.
אז מה כן?
אני מעדיף לכתוב עבור אנשים. להביא נקודת מבט מעניינת. לכתוב משהו שמלמד, מבדר, נותן מידע. כשאני כותב תוכן שהמטרה הראשונה והחשובה ביותר שלו היא ערך, אני יכול גם לשלב בו ביטויי מפתח לטובת SEO. מבחינתי זה הסדר שצריך להיות: קודם כל לאנשים, ורק “על הדרך” בשביל האלגוריתמים.
כלומר אני כן יודע ליצור מאמרים שעובדים יופי בגוגל; ולא כי מופיע בהם “טכנאי מזגנים בקריית מוצקין” חמישים פעם – אלא כי הם באמת מעניינים את האנשים שקוראים אותם. אני חושב שזה גם הרבה יותר הגיוני מבחינת קידום אתרים: ברגע שאדם מגיע למאמר רדוד ומשעמם, הוא ייצא מהאתר באותו רגע. וברגע שאדם מגיע למאמר ארוך שמעניין אותו, או מלמד אותו משהו חדש, או מבדר אותו ונותן לו ערך אמיתי – הוא יישאר ויישאר ויישאר. לפי התפיסה הזאת, לפחות מבחינת זמני שהייה באתר, זה לא הגיוני יותר להשקיע כמה שיותר בכתיבת SEO?
“כתיבת תוכן” במקום “כתיבת SEO”
אני לא אומר “בואו נתעלם לגמרי מ-SEO ונכתוב בלי ביטויי מפתח!” – חלילה. אם בונים אתר וצריך ליצוק אליו תוכן, בהחלט חשוב לקחת בחשבון את הביצועים העתידיים שלו בתוצאות החיפוש של גוגל. א-ב-ל הימים בהם דחסנו כמה שיותר ביטויי מפתח לתוך כל דף באתר כבר חלפו ואינם. היום, גם הגולשים וגם האלגוריתמים חכמים יותר. ובעוד שאני לא מתיימר להבין איך פועלים האלגוריתמים, אני כן מעז להניח שהגולשים האנושיים מחפשים יותר מ”סתם טקסט שתופס מקום בדף”.
בואו נכתוב תוכן אמיתי. מעניין. כזה שיש בו יותר מביטויי מפתח. כן נשלב בו ביטויי מפתח לטובת SEO, אבל נסתכל על זה בצורה הנכונה: כתיבת תוכן, ולא כתיבת SEO. עכשיו רק לתמחר את זה בהתאם (לא “מחיר למילה”), ויאללה לכתיבה.
מאמרים קשורים:
מי קורא את התוכן שלכם, גולשים אנושיים או מנועי חיפוש?