אחד התחומים שבהם בינה מלאכותית לעולם לא תחליף-באמת את האדם הוא הרפואה. אמנם הטכנולוגיה מדהימה, ו-AI יישאר כלי עזר נהדר. אבל תוכן שנכתב ב-AI עלול להתבסס על מידע שגוי, לא מדויק ולא מעודכן. הסתמכות על תוכן שנכתב כך בנושא רפואי עלולה להיות מסוכנת. זו הסיבה לכך שאם אין לך פנאי לכתוב בעצמך, דוקטור, כדאי לך לפנות אל כותב תוכן לרופאים.

רגע, מהתחלה. למה רופא או רופאה בכלל צריכים תוכן?

מאותן סיבות שכל בעל או בעלת עסק צריכים אותו. בין היתר:

תוכן עוזר להגדיל את המודעות לקיומך

אמנם רוב האנשים לא צריכים נוירולוג בכל רגע נתון, אבל אם יום אחד הם יחפשו כזה? הם עשויים לחשוב על הפוסטים של הנוירולוג שהם ראו בפייסבוק. או ייזכרו במאמר שקראו ב’כלכליסט’ בנושא נוירולוגיה, ויחפשו מי כתב אותו. מספיק שהתוכן שלך יגיע לאדם שמכיר מישהי שמכירה מישהו שמחפש בדיוק אותך. כמה קל יהיה לו לשלוח בוואטסאפ קישור לפוסט, למאמר או לאתר שלך למי שאולי יהפוך להיות המטופל הבא שלך.

תוכן יוצר ומבסס תדמית סמכותית ומקצועית, שמובילה לאמון

לתוכן איכותי ששמך מופיע עליו יש תרומה משמעותית לביסוס התדמית שלך בקרב מטופלים קיימים ופוטנציאליים. תוכן כמו:

  • טיפים בסושיאל בתחום ההתמחות שלך
  • מאמרי אורח בקבוצות פייסבוק ייעודיות
  • מאמרים מקצועיים שהעלית לאתר שלך
  • כתבות או מאמרי אורח מקצועיים שכתבת באתרים אחרים

האיכות והמקצועיות חשובות במיוחד עבור רושם ראשוני; משום שאדם שקיבל המלצה על רופא בד”כ יחפש קודם כל ברשת.

ואולי הכי חשוב: הוא יכול להביא לך עוד מטופלים

נניח שאדם סובל מבעיה בריאותית ומקבל המלצות על 2-3 רופאים. מה הוא יעשה? כנראה שיבדוק את השמות בגוגל או בפייסבוק. ואז, סיכוי טוב שהוא יעדיף את הרופא שהתכנים שלו הכי מעניינים, ברורים, ומשדרים ניסיון ומקצועיות.

זאת בעצם השורה התחתונה שמחברת את כל היתרונות של כתיבת תוכן לרופאים ורופאות: ככל שהתוצרים מקצועיים יותר, איכותיים ומעודכנים(!) – כך יומן התורים יתמלא יותר.

“אבל למה שאקח כותב תוכן במקום שאכתוב בעצמי?”

האמת שלא כולם צריכים לקחת מישהו שיכתוב במקומם. אם יש לך אפשרות, אני ממליץ לך לכתוב בעצמך את התכנים שלך. הרי לידע ולניסיון שלך אין תחליף, ולכן הטקסטים שיוצאים מהמקלדת שלך הם הטובים ביותר שיכולים להיות לך.

ועם זאת, יכול להיות שבכל זאת כדאי לך לשקול לבצע מיקור חוץ לעניין הכתיבה. בזה אני יכול לעזור לך:

היתרון העיקרי של כותב תוכן לרופאים הוא חיסכון בזמן

כתיבה יכולה להיות משימה מעיקה וגוזלת זמן. פגשתי רופאות ורופאים שמתמחים בתחומים מגוונים ומרתקים, אבל שונאים לכתוב. או שהסבלנות שלהם אוזלת ממש מהר. או שהם מתנסחים בצורה נהדרת בעל פה אבל ‘הולכים לאיבוד’ בכתב. עבדתי גם עם רופאות ורופאים שכותבים נפלא, אבל פשוט אין להם פנאי לזה.

חוץ מזה, הרי נכנסת לתחום הרפואה בעיקר כדי לטפל באנשים ולאו דווקא כדי לכתוב, נכון?

חשוב להדגיש: כתיבת תוכן רפואי איננה 100% “שגר ושכח”. עדיין נדרשת מעורבות מצידך (קריאה, דיוק, אישור) משום שהתוכן נכתב בשמך. לטוב ולרע. גם בשביל המחמאות וגם בשביל הביקורת, אם יש בו חלילה אי דיוקים. ובכל זאת, גם אם כותב התוכן כתב טקסט שמצריך כמה חידודים, הוא עדיין חוסך זמן בעצם היותו בסיס לשינויים. כלומר, אין צורך לכתוב מאמר מאפס, אלא רק לשנות כמה דברים בטקסט קיים. זה עדיין חיסכון עצום בזמן יקר.

לא דוקטור אייזנמן אלא טל כותב תוכן לרופאים

יתרונות נוספים של כותב תוכן לרופאים ורופאות

  • התנסחות טובה בעברית: יש רופאים שעלו לישראל ממדינות שונות, או כאלה ששפת האם שלהם איננה עברית. יש גם רופאים שמדברים עברית נהדרת בע”פ אבל איכשהו הכל מתבלבל להם בכתב. היי, כולנו בני אדם.
  • כתיבה למטופלים ולא לקולגות: הרבה רופאים ורופאות שפגשתי נוטים לכתוב בשפה סופר-מקצועית גם תכנים שפונים לקהל שלא בהכרח מבין הרבה ברפואה. הכוונה לכתיבה שמלאה במונחים מקצועיים, מושגים אנטומיים, שמות לועזיים של איברים, מחלות או טיפולים וכן הלאה. דווקא כותב תוכן שלא מגיע מעולם הרפואה יידע לתרגם את הטקסטים המקצועיים האלה לשפה מדוברת ומובנת יותר לאדם ממוצע. למשל, “שבר רדיוס דיסטלי” ל”שבר בשורש כף היד” וכיו”ב.
  • כתיבה שיווקית: גם רופאים צריכים לשווק את עצמם. במיוחד אם בסביבה הגיאוגרפית של המרפאה שלך יש עוד רופאות או רופאים שמתמחים באותו תחום כמוך. מניסיוני, יש רופאים שלא מרגישים בנוח להדגיש את היתרונות שלהם על פני אלה של אחרים. סיבה טובה להיעזר בכותב חיצוני היא שאין לו שום בעיה להלל ולהאדיר אותך.
  • כתיבה שמותאמת למנועי חיפוש: יותר ויותר מטופלים מחפשים מידע ברשת הרבה לפני שהם יוצרים קשר עם רופא. רצוי שהמידע שהם ימצאו בגוגל יוביל אותם אל המרפאה שלך. איך עושים את זה? משלבים ביטויי מפתח מהתחום שלך, שמטופלים פוטנציאליים עשויים לחפש בגוגל. אבל עושים את זה באופן טבעי וקולח, ולא מאולץ. כותב מיומן יכול לעשות את זה בקלות יחסית.
  • ידע ומיומנות בכתיבת סוגים שונים של תכנים. כתיבת תוכן לאתר רפואי שונה מכתיבת תוכן לדף פייסבוק של רופא, ששונה מכתיבה לאינסטגרם. חשוב שהכותב יכיר את ההבדלים השונים בין הפלטפורמות, כדי למקסם את האפקטיביות של כל מאמר ופוסט. אי אפשר פשוט לעשות העתק-הדבק בכל מקום. ועם זאת, לעיתים אפשר לכתוב מלל בסיסי אחד וליצור גרסאות שונות לכמה פלטפורמות (בהתאמות קלות).

איך כותב תוכן יכול לכתוב על נושא רפואי בלי רקע ברפואה?

למטרת כתיבת תוכן לרופאים, לפחות מהניסיון שלי, דווקא לא נחוץ רקע רפואי משמעותי. אני הרי לא מאבחן, נותן מרשמים או מנתח, אלא רק כותב טקסטים. ואמנם אני צריך להבין מה אני כותב, ולכן אני לומד את הנושא לעומק מסוים; אבל לא כדי להרצות אודותיו בכנס רפואי – אלא מספיק כדי לגרום לקוראים ליצור איתך קשר. 

כלומר, אני משאיר לך את המשימה לענות להם על השאלות המפורטות יותר. 🙂

לדוגמה, כתבתי לפני כמה שבועות מאמר בנושא טיפולי אסתטיקה וגינאלית. בחרתי דוגמה קיצונית בכוונה, כי לא רק שאין לי ידע רפואי בתחום הזה, אני גם ממש לא חלק מקהל היעד. ובכל זאת חקרתי את הנושא, למדתי אותו על בסיס מקורות איכותיים, וכתבתי על הבעיות ועל הטיפולים האפשריים. בסופו של המאמר הופיעה הפנייה לרופאה שהזמינה אותו, כולל כתובת אתר המרפאה ומספרי הטלפון לפרטים ולשאלות. אחרי שהרופאה אישרה את המלל, הטקסט עלה לאתר. ואז היא זאת שקיבל את הפניות והשאלות, וענתה להן בצורה מקצועית.

איך עובד תהליך כתיבת תוכן לרופאים?

בקצרה, התהליך דומה לכתיבה על כל נושא אחר וכולל מחקר, איסוף מקורות אמינים, למידת הנושא, כתיבה, עריכה והגהה. אני הרי לא כותב רק לרופאים, אלא גם ובעיקר לבעלי ובעלות עסקים מתחומים מגוונים. אבל תהליך הכתיבה זהה:

ראשית אני מקבל ממך את נושא המאמר, ורצוי שאדע גם פחות או יותר את אורכו המשוער. אני נוהג להציע לרוב הרופאים והרופאות מאמרים “קצרים” (סביבות 400-500 מילים) או “ארוכים” (סביבות 700-800 מילים). לכל אחד מהסוגים יש יתרונות וחסרונות. אפשר כמובן לכתוב קצרים יותר או ארוכים יותר. כשמדובר בפוסטים לפייסבוק, נניח, עדיף שהטקסט דווקא יהיה קצר וממוקד, סביב 200 מילים.

בשלב הבא אני מחפש מקורות ברשת, ומשתמש רק באלה שנראים אמינים ומעודכנים. למשל, אעדיף להסתמך על מאמר מתוך אתר של קופת חולים שעודכן לפני חודש, מאשר על קטע מבלוג שפורסם לפני עשור. אני אוסף לי כמה מקורות טובים, משתדל להבין כמה שיותר את החומרים והמונחים הרפואיים, וניגש לכתיבה.

חשוב להדגיש: אני לא מעתיק שום דבר משום מקום. המקורות משמשים אותי כדי ללמוד את הנושא, ואז אני כותב אותו במילים שלי. זו גם הסיבה לכך שחשוב-חשוב-חשוב שהעין המקצועית של הרופא או הרופאה תעבור על הדברים שלי: בגלל הסיכוי שהבנתי לא נכון או שניסחתי משהו בצורה שגויה.

ומה אם אין מקורות ברשת?

כן, גם זה קורה.

כשנתבקשתי לאחרונה לכתוב על רפואת שיניים אדהזיבית, לא מצאתי מקורות טובים מספיק שעסקו בנושא. נאלצתי להתבסס על מאמרים באנגלית (מה שהוסיף צד מעניין למורכבות של המחקר: הבעייתיות שבתרגום מונחים רפואיים לאנגלית. הרי גם לגוגל טרנסלייט אין רקע ברפואה…). במקרים אחרים אולי אפנה לרופא שהזמין את המאמר ואתאם ראיון קצר כדי לכתוב את הדברים ישירות מפיו. זו גם הזדמנות נהדרת לשאול שאלות. אין מקור טוב מזה!

לאחר שכתבתי – הטקסט עובר לידיים שלך לאישור או הערות. השלב הזה קריטי משום שבסופו של דבר זה השם שלך שמקבל קרדיט (כן, אין צורך לגלות שנעזרת בי. זה לגמרי בסדר לתת לקוראים להניח שכתבת בעצמך). ולכן יש לוודא שכל האמור בטקסט אכן מדויק ומקובל על דעתך.

ועוד דבר: לרופאים שונים יכולים להיות דעות שונות

רופא אחד טוען שההחלמה תיקח 3-4 חודשים, רופאה אחרת מעדיפה לציין חצי שנה. רופא X אומר שזה מצב שמאפיין בני 70 ומעלה, רופא Y יאמר 80 פלוס. ד”ר אחד יהיה תומך נלהב של טיפול מסוים, ורופאה קולגה כלל לא מבצעת אותו. הרופא הזה יעדיף שנציין רק יתרונות של תהליך, והרופא ההוא ירצה לשקף גם חסרונות. יש כאלה שירצו להזכיר גם תופעות לוואי וסיכונים, ואחרים יאמרו שאין בכך צורך.

לכל אדם יש דעה. גם לרופאים ולרופאות. 🙂

התוכן שאני כותב עבורך חייב לשקף את הדעה שלך ואת הניסיון שלך. והאמת שזה החלק האהוב עליי ביותר: לראות איך תכנים בתחומים דומים עדיין יוצאים שונים מאוד זה מזה.

תחומים רפואיים שכתבתי עליהם בעבר (רשימה חלקית)

אני אמנם לא יכול להרצות על רפואה ברמה אקדמית, אבל בהחלט כתבתי מאמרים נהדרים בתחומים מגוונים. הנה רשימה חלקית:

  • רפואת שיניים
  • אסתטיקה רפואית
  • רפואת עור
  • רפואת עיניים
  • רפואת נשים
  • כירורגיה של כף היד
  • כירורגיית שד
  • טיפולי MRI, EMG, CT וכיו”ב

מילים חמות שכתבו לי רופאים ורופאות

לשתף ב-

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Phone
WhatsApp
Messenger
Messenger
WhatsApp
Phone
Scroll to Top
דילוג לתוכן