ההבדל העיקרי בין כתיבת תוכן שיווקי לבין כתיבת תוכן אינפורמטיבי הוא מטרת התוכן.
המטרה של תוכן שיווקי היא למכור מוצר, שירות או רעיון. כשנכתוב תוכן שיווקי נתמקד במסר יחיד: נפרט יתרונות של מוצר, נדגיש תועלות של שירות וכו’. לבסוף נקנח בהנעה לפעולה: “קנו עכשיו!”, “השאירו פרטים” וכדומה. בנוסף, במסגרת תוכן שיווקי כמו דף נחיתה ממוקד, נשאף שלא לשלב קישורים לדפים אחרים.
תוכן אינפורמטיבי, כפי שאפשר להבין, נותן אינפורמציה. הוא כולל סקירה אובייקטיבית יותר ולאו דווקא מתמקד במוצר או שירות יחיד. כשנכתוב תוכן כזה, לעיתים נתייחס למוצרים/שירותים אחרים. נוכל גם לשלב קישורים לדפים אחרים באתר עצמו או באתרים אחרים. להבדיל מתוכן שיווקי, לא תמיד נסיים בהנעה לפעולה; ואם כן – אז היא תהיה “רכה” יותר, לאו דווקא בעלת אופי שיווקי: “קרא עוד”, למשל.
איך כותבים תוכן שיווקי?
כתיבה שיווקית יכולה אולי להידמות למשימה מורכבת, אבל אפשר לחלק אותה לשלושה צעדים פשוטים: הגדרה, כתיבה, עריכה. התייחסתי לזה בהרחבה כאן.
אני מדגיש שוב: אם המטרה של התוכן היא מכירה, הוא חייב להיות ממוקד. בלי קישורים מיותרים או הסחות דעת, וסיום בהנעה לפעולה.
אם למשל מדובר על כתיבת דף מכירה לשמפו טיפולי נגד קשקשים, המבנה יהיה משהו בסגנון: יש לך קשקשים – יש לנו שמפו טיפולי, אלה היתרונות שלו – קנה עכשיו.
איך כותבים תוכן אינפורמטיבי?
במסגרת כתיבת תוכן אינפורמטיבי יש הרבה יותר מקום לגמישות. עדיין כדאי להגדיר מי קהל היעד וכן הלאה, אבל אפשר גם להרחיב כפי שציינתי לעיל.
נחזור לדוגמת השמפו מקודם: אם נרצה לכתוב מאמר מקצועי לאתר (למשל: “איך נפטרים מקשקשים?”), נוכל להוסיף מה הסיבות להיווצרות קשקשים; נתאר אילו שיטות טיפול נוספות קיימות; אולי לקשר למחקרים שהוכיחו שחומר כזה או אחר מסייע לטיפול; ונסיים את הטקסט באחת משתי דרכים: או בלי הנעה לפעולה כלל, או עם הזמנה “רכה” להציץ במאמרים נוספים.
האם כתיבת תוכן אינפורמטיבי יכולה להיות גם שיווקית?
בינינו, כמעט כל תוכן שנכתוב בשם העסק הוא תוכן שיווקי. גם כשנשלח “חג שמח” ללקוחות, יש בכך פן שיווקי מסוים. אפילו חשבונית מס שעליה מופיע הלוגו שלנו היא סוג של שיווק. וכך, גם כשאנחנו כותבים תוכן שמטרתו היא אך ורק לתת מידע – עדיין יש בו ערך שיווקי: אנחנו מצטיירים כאנשי מקצוע, התוכן מוסיף לנו אמינות, ובפעם הבאה שגולש יראה תוכן שיווקי שלנו, יש סיכוי גבוה יותר שירכוש.
כמו כן, רואים לפעמים בעיתונות המודפסת או באתרי אינטרנט תכנים שיווקיים במסווה של תוכן אינפורמטיבי. תכנים כאלה מסומנים בהערת “תוכן שיווקי” או “תוכן פרסומי” (חפשו אותה!). כלומר התשובה לשאלה שבכותרת היא כן, אפשר לכתוב תוכן שישיג את שתי המטרות.
…אבל אני בדרך כלל לא ממליץ.
הסיבה פשוטה: ככל שיהיו לתוכן פחות מטרות, כך הוא יהיה יעיל יותר. באותו אופן, ככל שנגדיר יותר מטרות, כך התוכן יהיה פחות יעיל. מעין “תפסת מרובה – לא תפסת”. אם נרצה שטקסט אחד יהיה גם אינפורמטיבי, גם שיווקי, גם יקדם לנו את האתר בגוגל, גם יהיה ויראלי וגם וגם וגם וגם – בסוף אנחנו עלולים להחטיא את כל המטרות. לכן אני מעדיף להגדיר מראש האם תוכן יהיה שיווקי או אינפורמטיבי, ואז לכתוב בהתאם.