מפוקסים? כך תמקדו את התוכן שלכם

"אל תלך סחור סחור, גש לנקודה", היה אומר טל פרידמן כשהוא מחופש לעוד דמות מטורללת ב"חלומות בהקיציס". זוכרים?

צחוק צחוק, אבל זה משפט שיכול להתאים מאוד גם להרבה אנשים שמתחילים לספר לכם סיפור. כזה שבהתחלה דווקא נראה מעניין, ונדמה כאילו תיכף מגיעים לתכל'ס, אבל אז העלילה מתחילה להסתבך, להתפתל, להתארך, להתפצל לסיפורי משנה ו…

יכול להיות שיש פואנטה אי שם לאורך הדרך, אבל עד שמוצאים אותה אפשר להשתגע משעמום או מעצבים. לפעמים אתם אפילו מצטערים על הרגע שבו התחלתם שיחה עם אותו אדם שהלך סחור סחור ולא ניגש ישר לנקודה.

לפעמים זה קורה גם כשהסיפור הוא בעצם תוכן. איך תוכלו לוודא שאתם כותבים תוכן שהקוראים שלכם לא ישתגעו משעמום או מעצבים עד שיגיעו סוף סוף לנקודה?

צעד ראשון: מתחילים בהתחלה וכבר רואים את הסוף

בין אם אתם ניגשים לכתיבת מדובר במאמר מקצועי, פוסט בפייסבוק, בלוג, אינפוגרפיקה או תסריט, שאלו את עצמכם את השאלה הבאה:

מה המטרה של התוכן שעומד להיכתב?

לפרסום תוכן מוצלח יכולה להיות השפעה נהדרת עבורכם. תוכן כזה יכול למשוך קהל לקוחות גדול, לעודד גולשים לבצע רכישה באתר, להוות השראה עבור קוראים לנקוט עמדה ועוד – אבל הוא בדרך כלל לא יכול לעשות את כל הדברים הללו בבת אחת. זו הסיבה שבמקום ליצור תוכן שינסה לפגוע בהרבה מטרות ויחטיא את כולן, מוטב ליצור תוכן שינסה לפגוע במטרה אחת – ויפגע.

צעד שני: קדימה, לשפוך!

כתבו הכל. הוציאו את הכל. אל תעצרו את עצמכם. כתבו באריכות, תנו לטקסט שלכם להסתבך, להתפתל, להתארך, להתפצל לסיפורי משנה. אל תנסו לקטוע את שטף הכתיבה שלכם או לערוך אותו תוך כדי.

שפכו, שפכו הכל

בטקסט שיתקבל יהיו הרבה דברים מיותרים וקצוות לא סגורים – וזה בסדר. קוראים לזה "טיוטה ראשונה", ובנוסף להרבה מלל מיותר היא תכלול הרבה רעיונות לא מלוטשים ולא מהוקצעים; אולי אפילו כמה נקודות שבעצמכם לא חשבתם עליהם לפני שהתחלתם לכתוב.

וכעת, לפני שתיגשו לשכתב את התוכן לכדי טיוטה שניה וממוקדת, יש עוד דבר אחד שצריך לעשות.

צעד שלישי: לכו לעשות משהו אחר ותחזרו

למשל, לכו לקטוף תותים עם המשפחה (מתוך חשבון האינסטגרם שלי)

אחרי שאני כותב טיוטה ראשונה, אני יוצא לטייל עם הכלבים שלי. או אופה עוגיות. לפעמים, כדי להתרחק מטיוטה ראשונה של מאמר אחד אני פשוט כותב טיוטה ראשונה של מאמר אחר. העיקר הוא לתת לטקסט הזה לנוח, כדי שאפשר יהיה לחזור אליו מאוחר יותר בעיניים רעננות.

רק אחרי הפסקה מנדטורית, שלא תמיד קל או בכלל אפשר לקחת, אפשר להתחיל לגלף את בול העץ שהוא הטיוטה הראשונה כדי לפסל ממנו את התוכן הסופי.

ועכשיו יש לחזור אל השאלה שנשאלה בהתחלה:

מה המטרה של התוכן שעומד להיכתב?

האם הטקסט הזה, שמתחיל כטיוטה ראשונית גולמית ולאט לאט מקבל צורה סופית, ממלא את המטרה שהוגדרה בהתחלה? אם התשובה חיובית, זה מצוין. אם לא, כוונו את עצמכם במהלך השכתוב והעריכה. לעיתים תגלו שיש כמה דרכים להגיע לאותה מטרה, או שהמטרה עצמה היא לא המטרה הטובה ביותר – אבל המטרה תמיד צריכה להיות לנגד עיניכם.

רק טקסט שחותר אל המטרה בכל פיסקה, בכל מילה, הוא טקסט שלקהל הקוראים יהיה נעים לקריאה ואף אחד לא ירגיש שהוא מבזבז את זמנו בפיתולים חסרי תועלת – וזהו טקסט שלא הולך סחור סחור, אלא ניגש ישר לנקודה.

אין, טל פרידמן בטח מה זה גאה בי עכשיו.

רוצה להגיב? קדימה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s