יש בעלי ובעלות עסקים שנוטים לבחור כותב תוכן לעסק לפי שיקול אחד ויחיד – המחיר – ובעיני זה שיקול שגוי. ברור שהמחיר חשוב; הוא פשוט לא הדבר היחיד שחשוב. כדי לבחור כותב שיתאים לעסק מסוים חייבים לקחת בחשבון כמה פרמטרים נוספים.

במאמר הזה נבין איך בוחרים כותב תוכן לעסק:

  • נעסוק בפרמטרים נוספים שצריך לשאול/לברר/לדעת לפני שבוחרים כותב מבין כמה מועמדים.
  • נקנח בשני טיפים לבחירת כותב תוכן.
  • ונתחיל בשאלה הכי חשובה: למה בכלל צריך כותב תוכן לעסק (או כותבת, כמובן).

למה צריך כותב תוכן לעסק?

בעצם, השאלה הזו נחלקת לשניים:

1. העסק שלי מסתדר סבבה בלי שאעלה תכנים לאתר או לפייסבוק. אז אולי זה מיותר?

כותב תוכן בקפטריהלתכנים שהעסק מעלה לאתר או לסושיאל יש כמה מטרות שונות, וביניהן, בין היתר:

  • לשווק את המוצרים או השירותים שלו לקהל היעד
  • להיות בקשר עם הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים
  • להפגין נוכחות, להראות שהעסק חי, בועט וקיים

בוודאי שעסק יכול לפעול מבלי לעשות את כל זה. נניח, בשיטת פה לאוזן: לקוח מרוצה יביא עוד לקוח מרוצה וחוזר חלילה. אבל זה מעגל מאוד מצומצם. לקוחות פוטנציאליים ייחשפו לעסק כזה רק אם הם מכירים לקוחות מרוצים ש’ימשכו’ אותם פנימה.

פוטנציאליים שלא מכירים לקוחות כאלה יחפשו בגוגל – וימצאו רק תוצאות של המתחרים. כי העסק עצמו לא העלה כלום לאתר.

הם יחפשו ברשתות החברתיות – ושוב ימצאו רק את המתחרים. כי העסק לא העלה פוסטים.

ואם שמעו על העסק וכן מצאו אותו ברשת, אבל יראו שהוא עודכן לאחרונה לפני כמה שנים? סביר להניח שהם יעדיפו עסק דינאמי יותר, שעדכן ממש לאחרונה. זה כנראה יהיה עסק של המתחרים.

2. אוקיי, הבנתי שצריך תוכן. אבל למה צריך כותב תוכן? אכתוב בעצמי!

נכון, לפעמים לא צריך כותב חיצוני. אם לבעלי העסק יש פנאי, אני בהחלט ממליץ שיכתבו בעצמם. אני באמת חושב שכל בעל ובעלת עסק הם האדם המתאים ביותר לכתוב לעסק שלהם: הם מכירים את תחום העיסוק שלהם, מתמצאים בדקויות ובפרטים, מביאים את האופי הייחודי והסגנון שלהם, והכי חשוב – יש להם את הסיפורים הכי טובים מאחורי הקלעים.

אבל…

להרבה בעלי ובעלות עסקים אין פנאי לכתוב לעצמם את התכנים. או אולי יש פנאי, אבל הם מעדיפים לעשות משהו אחר. או אולי הם לא ממש יודעים איך כותבים כמו שצריך. שגיאות כתיב, ספקות לגבי זכר ונקבה… היי, אולי עברית היא בכלל לא שפת האם שלהם. יכולות להיות כל מיני סיבות לכך שהם יבינו את החשיבות של תוכן איכותי לעסק ולא יוכלו לכתוב אותו בעצמם. במקרה כזה יש רק מסקנה הגיונית אחת: אם בעל/ת העסק לא יכול/ה לכתוב, צריך להוציא את המשימה החוצה. אל כותב חיצוני. אני, למשל, כותב לעסקים מגוונים מאוד, גם אם אני לא מומחה בתחום העיסוק שלהם.

מה צריך לבחון כאשר ניגשים לבחור כותב תוכן לעסק?

לצערי יש אנשים שחושבים שכתיבה היא מקצוע קל ופשוט שכל אחד יכול לעשות. אני רואה פוסטים בפייסבוק של אנשים שמחפשים עבודה בכתיבה – שבהם הטקסטים השיווקיים רוויים בשגיאות. ואם פוסט של אדם שמתיימר להציע כתיבה איכותית מכיל שגיאות, איך הוא יכתוב ללקוחותיו?! אני ממש זוכר שראיתי מודעה ממומנת(!) שבה נכתב “החבילה כוללת כתיבת חמש מאמרים” (כאשר מאמר הוא בזכר ויש לומר ‘חמישה מאמרים’). אבוי.

ובקיצור: לא כל מי שמכריז על עצמו ‘כותב’ יכול לכתוב כמו שצריך.

ידיעת השפה העברית

טוב, דאה. כדי לכתוב בשפה כלשהי צריך לדעת את השפה – השאלה עד כמה.

אני לא חושב שצריך להיות בלשן או עורך לשון מוסמך כדי לכתוב, אבל גם לא מספיק לכתוב-כמו-שמדברים (בדרך כלל). עברית יומיומית מספיקה רק לחלק קטן ממגוון התכנים והמשלבים הנדרשים. למרות שאני אוהב לכתוב בגובה העיניים, לא בעברית אקדמית-מדי או סלנגית-מדי, עדיין צריך להכיר אוצר מילים רחב ואת כללי הדקדוק (הם משתנים מדי פעם!). יתרה מזאת, צריך טביעת עין ותשומת לב לפרטים כדי לזהות שגיאות הקלדה או טעויות אחרות.

ניסיון בכתיבת סוגי תכנים מסוימים

כתיבת ניוזלטר שבועי שונה מכתיבת פוסט אינסטגרם. כתיבת תסריט לסרטון תדמית שונה מכתיבת מאמר אקדמי. ככל שהכותב מנוסה יותר בכתיבת סוג מסוים של תכנים, כך הטקסטים שלו יקלעו יותר למטרתם. לדוגמה, אם מדובר על כתיבת SEO (קידום במנועי חיפוש), כדאי שהכותב יבין משהו על האלגוריתם של גוגל. אם עליו לכתוב תסריט לסרטון שיווקי, כדאי שיידע דבר או שניים על כתיבה שיווקית ועל כתיבת תסריטים.

ואם יש לנו כותב מנוסה בכל מיני סוגי תכנים אחרים אך לא כתב מעולם דווקא תכנים מהסוג שדרוש לעסק? לא נורא. לדעתי כותב תוכן מוצלח יכול לכתוב גם תכנים מסוגים שבהם הוא לאו דווקא התנסה בעבר. במקרה כזה אולי יידרשו יותר סבבי תיקונים או ניסוי וטעיה, אבל התוצאה יכולה להיות נהדרת. כך גם הכותב מרוויח מעין התנסות בתחום חדש. עד היום אני מוקיר תודה לכל הלקוחות שנתנו בי אמון בפעם הראשונה שכתבתי תסריט לסרטון שיווקי, בפעם הראשונה שכתבתי לקמפיין מימון המונים ובפעם הראשונה שכתבתי כתבה שהתפרסמה באתר חדשות מוביל.

טל אייזנמן ברפת
בתמונה: אני, בעולם תוכן שאני לא מבין בו שום דבר

מומחיות בעולמות תוכן ספציפיים

ככל שהכותב מתמחה יותר בנושא כלשהו, כך כדאי לבחור בו לכתיבה באותו נושא. הגיוני. במיוחד אם צריך, נניח, כתיבה בנושאים רפואיים והכותב הוא סטודנט לרפואה. או עו”ד לשעבר שכותב על עניינים משפטיים. או פשוט אדם שמשום מה הזדמן לו לכתוב הרבה על אותו נושא. וואו, הייתה תקופה שבה כתבתי כל כך הרבה על טיפולי שיניים, עד שכבר לא נזקקתי למקורות (אבל כן לעקירה. סיפור ארוך ולא נעים. פעם אחרת).

לכן כדאי לשאול את המועמד האם כתב בעבר תכנים מן התחום הזה – ואם כן, לבקש לראות אותם.

ואם לא? שוב, לא מאוד נורא. צריך לזכור שכל טקסט שהכותב יכתוב, יעבור דרך לקוחותיו: הם יאשרו, יתקנו או יחדדו את הטקסט, או יתנו לכותב הוראות לשיפור. הרי כתיבה היא שיתוף פעולה: פעמים רבות די בכך שהכותב מומחה בכתיבה, והלקוח מביא את המומחיות בתחומו.

תיק עבודות

כאמור, זה בסדר גמור לבקש לראות טקסטים שהמועמד כתב בעבר. לא תמיד זה אפשרי (הסכמי סודיות וכו’) אבל זו בהחלט דרך טובה להתרשם. כדאי לבקש לראות תכנים בסגנון דומה לנדרש או מנושא דומה. ניקח למשל יועץ משכנתאות שמתעניין בכתיבת מאמרים מקצועיים לאתר שלו: מוטב שיבקש לראות דוגמאות למאמרים מקצועיים (רצוי מתחום המשכנתאות) ולא, נניח, תסריטים לסרטוני תדמית או פוסטים שיווקיים.

לוחות זמנים

במיוחד אם קיים לחץ זמן, חשוב לבדוק מול הכותב שהוא בכלל מסוגל להגיש את הטקסט בזמן. הרי לפעמים הוא טובע בעבודה מול לקוחות אחרים ופשוט לא יצליח להתפנות לכך.

גם אם אין לחץ, כדאי לסכם עם הכותב לוחות זמנים מסודרים שבהם יגיש את הטקסטים שכתב. אני למשל, ברוב המקרים מבקש שלושה ימי עסקים כדי לכתוב. לפעמים אני מפתיע לפני, אבל לעולם לא אחרוג מהדדליין. אם אראה שאני מתקשה לעמוד בו, אבקש הארכה בצורה מסודרת; ואם לא אקבל אותה – אהפוך עולמות כדי שבכל זאת אעמוד בה.

מחיר

כן, ציינתי שזה לא הדבר הכי חשוב, אבל צריך להתייחס אליו. לרוע המזל, המחיר לא מעיד על האיכות: בהחלט יש כותבים שדורשים מחירים גבוהים עבור טקסטים איומים. ולמרות שגם ההיפך עשוי להיות נכון (כותבים שגובים מעט ומספקים תכנים מופלאים? אם נתקלתם באחד כזה, רוצו ומלאו לוטו!) – באופן כללי אני מציע להתרחק מכותבים שמסכימים לכתוב עבור סכומים נמוכים מאוד. ואם כבר קיבלתם הצעת מחיר לכתיבת תוכן, עיינו בה בקפידה. בחנו את המרכיבים שבה בתשומת לב, ואל תבחרו רק לפי “מחיר למילה”.

טיפ בחירת כותב תוכן לעסק #1

קיבלתם המלצה על כותב? לפני שתיצרו איתו קשר, עקבו אחריו קצת. בקרו באתר שלו. דפדפו בסושיאל שלו. קראו את התכנים שהוא כותב לעצמו: מאמרים מקצועיים, תכנים אישיים, תכנים שיווקיים וכדומה. אותו כותב יודע שהתכנים הללו הם חלון הראווה שלו. הוא השקיע בהם זמן ומאמץ. עשה הגהה עשרות פעמים על כל מילה. ואם בתכנים האלה יש בעיות כגון שגיאות כתיב והקלדה, רווחים מיותרים, משלב שגוי וכדומה – סיכוי גבוה שגם בטקסטים שהוא יכתוב לכם יהיו בעיות דומות.

הנה קישור לעוד תכנים שכתבתי על כתיבה. וזה קישור לאינסטגרם שבו אני מעלה סרטונים וטיפים. גם בדף הפייסבוק שלי יש חומרים שכתבתי. ואפשר למצוא אותי ולהתרשם מתכנים שכתבתי גם בדף הדוגמאות שלי, ובטיקטוק וביוטיוב ואיפה לא.

טיפ בחירת כותב תוכן לעסק #2

לגרסת הסרטון של הטיפ הקליקו כאן

רוצים עוד דרך לבחון את האופן שבו הכותב כותב? אל תדברו איתו בטלפון. את זה כל אחד יכול לעשות – אלא התכתבו איתו בוואטסאפ, במסנג’ר או במיילים: נהלו שיחת חולין. שאלו שאלות. דברו (כלומר, התכתבו) על כל נושא שבעולם. העיקר שזה יהיה בכתב.

למה?

  • כי אם הוא כותב עם שגיאות, טועה בכללי הדקדוק או בזכר/נקבה (זוכרים את דוגמת “החבילה כוללת עשר פוסטים” שבה פתחתי?) – טעויות כאלה יזלגו לטקסטים שהוא יכתוב עבורכם.
  • ואם הוא כותב בצורה איכותית, מנוסחת היטב, רהוטה – ברכות, יש לכם כותב תוכן חדש.
פייסבוק טל אייזנמן תוכן בעבודת יד שירותי כתיבת תוכן לעסקים ייעוץ וליווי עסקים לכתיבה שיווקית
הקליקו על התמונה כדי לשלוח לי הודעת וואטסאפ

 

לשתף ב-

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

Phone
WhatsApp
Messenger
Messenger
WhatsApp
Phone
Scroll to Top
דילוג לתוכן