נניח שכתבת פוסט לפייסבוק, והוא יצא לך מצוין. השקעת, נימקת, הבאת נקודות משכנעות ועודדת את העוקבים לעשות לפוסט הזה לייק, לשתף אותו או להקליק על קישור כדי לקבל פרטים נוספים. ועכשיו בא לך לעשות העתק הדבק מפייסבוק לאינסטגרם. או לשלוח את זה לרשימת תפוצה בוואטסאפ. או לשתף בלינקדאין. ובטוויטר, כי למה לא טוויטר. או בפינטרסט. או בטיקטוק.
סטופ!
לפני שעושים העתק הדבק מפלטפורמה לפלטפורמה, חשוב לזכור שלכל אחת יש “חוקי טבע” משלה. לא כל פוסט ניתן להעתקה והדבקה כמו שהוא. כדי להשיג ביצועים אופטימליים בכל פלטפורמה יש לבצע לכל הפחות כמה התאמות: לעיתים קטנות ופשוטות, ולעיתים משמעותיות ממש.
דוגמאות:
“רוצה להצטרף לניוזלטר ולקבל עדכונים מדי שבוע? קישור בביו!”
השורה הזו הופיעה בפוסט פייסבוק של עמוד עסקי שאני עוקב אחריו. דווקא התעניינתי ורציתי להירשם – אבל בפייסבוק אין ביו. בעל העסק שפרסם את הפוסט הזה בפייסבוק למעשה תכנן אותו לאינסטגרם. שם, באינסטוש, מאוד מקובל להפנות לקישורים בביו. ואז הוא פשוט העלה את אותו תוכן גם כאן וגם שם. העתק הדבק.
פוסט פייסבוק שמזמין אותי לחפש קישור בביו? זה בזבוז כפול: גם לא הצטרפתי לניוזלטר וגם חוויתי חוויית משתמש לא נעימה. הפתרון במקרה כזה פשוט מאוד: באינסטגרם כותבים “קישור בביו”, ובפייסבוק מוסיפים את הקישור לפוסט עצמו או לתגובה הראשונה.
הנה דוגמה הפוכה:
אינסטגרם היא רשת חברתית מבוססת תמונות וסרטונים. הדבר הכי חשוב בה הוא הוויז’ואל. את זה כולם יודעים. אבל מתברר שלא כולם יודעים, עדיין, שאי אפשר ללחוץ על קישורים בתיאור או בתגובות. כלומר, אם בפוסט שהעתקת מפייסבוק היה קישור, הוא יודבק כטקסט רגיל ולא לחיץ. ראו את צילום המסך שמובא למעלה, למשל. כדי להשתתף בהגרלה צריך לעשות לייק לדף עסקי ולהירשם בלינק מצורף – שני קישורים לא לחיצים. מוטב היה לכתוב, נניח, “איך משתתפים בהגרלה? כל הפרטים בדף העסקי שלי בפייסבוק. קישור בביו”.
זה נכון לגבי העתק הדבק מפייסבוק לאינסטגרם וגם לגבי רשתות חברתיות אחרות
הדוגמאות שהבאתי לעיל עוסקות בעיקר בפייסבוק ובאינסטגרם, אבל אותו דבר נכון גם לגבי הרעיון להעתיק-ולהדביק תכנים בין רשתות חברתיות נוספות: תיוגים עובדים בצורה שונה בכל מקום, בטוויטר יש מגבלת תווים, ביוטיוב אפשר להעלות רק סרטונים, טיקטוק קצבית ומשוגעת לעומת לינקדאין המעונבת.
זה לא אומר שצריך לכתוב תוכן שונה לגמרי לכל פלטפורמה. צריך רק לבצע התאמות מסוימות: באינסטגרם, למשל, במקום קישור שאינו לחיץ בתיאור התמונה אפשר להפנות לפרופיל (שם המקום היחיד, עדיין, בו אפשר לשלב קישור לחיץ) או לתת מספר טלפון במקום קישור. בטוויטר אפשר לתת טיזר מסקרן קצר וקישור לקריאת הפוסט המלא בפייסבוק – וכן הלאה.
ככלל, אני ממליץ על אסטרטגיית תוכן שתכלול נגיעה בנושא אחד מכמה זוויות ובכמה פלטפורמות. לדוגמה:
- לכתוב מאמר לאתר ולשלב בו מילות מפתח למטרת SEO
- ליצור ממנו תקציר ולהעלות אותו כפוסט פייסבוק
- למצוא תמונה עוצרת נשימה ולהעלות לאינסטגרם לצד תיאור שמזמין ללחוץ על קישור בביו
- לצלם סרטון ולהעלות ליוטיוב, רילס או טיקטוק
- לצייץ טיזר עם קישור למאמר באתר – וכו’.
בשורה התחתונה, אני ממליץ לייצר תוכן שונה לכל פלטפורמה ולכל רשת חברתית. ואם כבר רוצים להעלות את אותו תוכן לכמה מקומות, לפחות חשוב לבצע התאמות כדי שיתאים ל”חוקי הטבע” השונים. קחו את המדוזה המרהיבה הזו, לדוגמה. כמה יפה היא בתוך המים. האם היא עדיין תיראה כך אם נעשה לה קופי-פייסט אל החוף?