נניח שכתבת פוסט לפייסבוק, והוא יצא לך מצוין. השקעת, נימקת, הבאת נקודות משכנעות ועודדת את העוקבים לעשות לפוסט הזה לייק, לשתף אותו או להקליק על קישור כדי לקבל פרטים נוספים. ועכשיו בא לך לעשות העתק הדבק מפייסבוק לאינסטגרם. או לשלוח את זה לרשימת תפוצה בוואטסאפ. או לשתף בלינקדאין. ובטוויטר, כי למה לא טוויטר. או בפינטרסט. או בטיקטוק.

סטופ!

לפני שעושים העתק הדבק מפלטפורמה לפלטפורמה, חשוב לזכור שלכל אחת יש “חוקי טבע” משלה. לא כל פוסט ניתן להעתקה והדבקה כמו שהוא. כדי להשיג ביצועים אופטימליים בכל פלטפורמה יש לבצע לכל הפחות כמה התאמות: לעיתים קטנות ופשוטות, ולעיתים משמעותיות ממש.

דוגמאות:

“רוצה להצטרף לניוזלטר ולקבל עדכונים מדי שבוע? קישור בביו!”

השורה הזו הופיעה בפוסט פייסבוק של עמוד עסקי שאני עוקב אחריו. דווקא התעניינתי ורציתי להירשם – אבל בפייסבוק אין ביו. בעל העסק שפרסם את הפוסט הזה בפייסבוק למעשה תכנן אותו לאינסטגרם. שם, באינסטוש, מאוד מקובל להפנות לקישורים בביו. ואז הוא פשוט העלה את אותו תוכן גם כאן וגם שם.

פוסט פייסבוק שמזמין אותי לחפש קישור בביו? זה בזבוז כפול: גם לא הצטרפתי לניוזלטר וגם חוויתי חוויית משתמש לא נעימה. הפתרון במקרה כזה פשוט מאוד: באינסטגרם כותבים “קישור בביו”, ובפייסבוק מוסיפים את הקישור לפוסט עצמו או לתגובה הראשונה.

הנה דוגמה הפוכה:

צילום מסך מפרופיל עסקי באינסטגרם. פרטים מזהים צונזרו.

אינסטגרם היא רשת חברתית מבוססת תמונות. הדבר הכי חשוב בה הוא הוויז’ואל. את זה כולם יודעים. אבל מתברר שלא כולם יודעים, עדיין, שאי אפשר ללחוץ בה על קישורים. אם בפוסט שהעתקת מפייסבוק היה קישור, הוא יודבק כטקסט רגיל ולא לחיץ. ראו את צילום המסך שמובא לעיל, למשל. כדי להשתתף בהגרלה צריך לעשות לייק לדף עסקי ולהירשם בלינק מצורף – שני קישורים לא לחיצים. מוטב היה לכתוב, נניח, “איך משתתפים בהגרלה? כל הפרטים בדף העסקי שלי בפייסבוק. קישור בביו”.

זה נכון לגבי העתק הדבק מפייסבוק לאינסטגרם, אבל גם לגבי רשתות חברתיות אחרות

הדוגמאות שהבאתי לעיל עוסקות בעיקר בפייסבוק ובאינסטגרם, אבל אותו דבר נכון גם לגבי הרעיון להעתיק-ולהדביק תכנים בין רשתות חברתיות נוספות: תיוגים עובדים בצורה שונה בכל מקום, בטוויטר יש מגבלת תווים, ביוטיוב אפשר להעלות רק סרטונים, טיקטוק קצבית ומשוגעת לעומת לינקדאין המעונבת.

זה לא אומר שצריך לכתוב תוכן שונה לגמרי לכל פלטפורמה – אבל כן לבצע התאמות מסוימות: באינסטגרם, למשל, במקום קישור שאינו לחיץ בתיאור התמונה אפשר להפנות לפרופיל (שם המקום היחיד שאפשר לשלב קישור לחיץ) או לתת מספר טלפון במקום קישור. בטוויטר אפשר לתת טיזר מסקרן קצר וקישור לקריאת הפוסט המלא בפייסבוק – וכן הלאה.

אפשר גם לקחת נושא אחד וליצור תכנים דומים באופן שיתאים לכל ערוץ שיווקי: לכתוב מאמר לאתר ולשלב בו מילות מפתח למטרת SEO, ליצור ממנו תקציר ולהעלות אותו כפוסט פייסבוק, למצוא תמונה עוצרת נשימה ולהעלות לאינסטגרם לצד תיאור שמזמין ללחוץ על קיושר בביו, לצלם סרטון ולהעלות ליוטיוב, לצייץ טיזר עם קישור למאמר באתר. עכשיו אפשר אפילו לפתוח חדר בקלאבהאוס ולדבר על הנושא (אתם כבר בקלאבהאוס? הנה טיפים על כתיבה ברשת החדשה המבוססת על אודיו, כולל איך לכתוב ביו בקלאבהאוס).

שנועד למים ייראה פחות טוב ביבשה מדוזה תוכן בעבודת יד טל אייזנמן

 

בשורה התחתונה, אני ממליץ לייצר תוכן שונה לכל פלטפורמה ולכל רשת חברתית. אם כבר רוצים להעלות את אותו תוכן לכמה מקומות, לפחות חשוב לבצע התאמות כדי להתאים אותו ל”חוקי הטבע” השונים. קחו את המדוזה המרהיבה הזו, לדוגמה. כמה יפה היא בתוך המים. האם היא עדיין תיראה כך אם נעשה לה קופי-פייסט אל החוף?

לשתף ב-
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Phone
WhatsApp
Messenger
Messenger
WhatsApp
Phone
גלילה למעלה