השאיפה לטקסט המושלם

טקסט מושלם? אין דבר כזה.

יש טקסטים שמתקרבים לשם. יש סיפורים נפלאים, תסריטים מדהימים, כתבות עיתונאיות משנות-חיים ותכנים שיווקיים או אינפורמטיביים שבאמת יש בהם ערך וכתובים נהדר – אבל ככל שהטקסט יהיה טוב, הוא לעולם לא יהיה מושלם. תמיד אפשר לשפר כך שיהיה טיפה יותר מוצלח.

wrench-screwdriver-laptop-keyboard_73102-65

הבנתי את זה כאשר התחלתי לכתוב בלוג אישי: נהגתי לעבור שוב ושוב על הטיוטות שכתבתי, לתקן ניסוח ולשנות, לערוך ולהוסיף ולהשמיט; כאשר לבסוף הייתי מרוצה וחשבתי שהפוסט הגיע לשלמות, פרסמתי אותו לקהל העוקבים וחשבתי שזה הטקסט הכי מוצלח שהייתי יכול לייצר – עד שהתיישבתי לקרוא אותו למחרת וגיליתי שפה עדיף היה להוסיף פסיק ושם מוטב היה לקצץ מעט. כך גם אחרי שבוע ואחרי שנה ויותר. כאן למשל סיפרתי על שגיאת הקלדה במתכון משפחתי בן עשרים-ומשהו שנה.

החתירה המתמדת לשלמות לא קשורה בהכרח לדברים גדולים כמו הרעיון המרכזי או הטיעונים בעדו. גם לא לשגיאות כתיב או טעויות דקדוקיות (למרות שלפעמים גם זה עלול לקרות). זה יכול להיות עניין פעוט של הפרדת משפט ארוך לשניים קצרים, נניח, או הגילוי שבהיסח הדעת כתבתי פעמיים "כלומר" באותה פיסקה, רחמנא ליצלן.

הסכנה שבשאיפה לשלמות

quote-if-i-waited-for-perfection-i-would-never-write-a-word-margaret-atwood-1-25-22
"אילו הייתי מחכה לשלמות… לעולם לא הייתי כותבת אף מילה" – ציטוט של הסופרת הקנדית מרגרט אטווד

שאיפה לשלמות עלולה להוות מכשול כתוצאה מסבב אינסופי של עוד שכתוב ועוד שיפוץ, עוד שינוי ועוד תיקון. בהתחלה מדובר בשינויים משמעותיים של מילים ופיסקאות, אבל בשלב מסוים מתחילים להגיע תיקונים קטנים ואחר כך קטנטנים, כאלה שאולי מקרבים את הטקסט לשלמות הנכספת אבל באופן כל כך זניח שרק הכותב מבחין בכך.

במילים אחרות, חשוב להבין שטקסט יכול להיות כתוב היטב ולהשיג את מטרתו גם כשהוא לא מושלם. זה לא אומר שצריך להתפשר על טקסט בינוני ומטה, אבל כן לזהות מתי טקסט מוצלח הוא כבר מספיק קרוב לשלמות.

לחתור לשלמות על אף שהיא בלתי מושגת

moon-5254351_1920כשאני כותב תוכן עבור לקוח, בין אם מדובר במאמר קידום אתרים או פרופיל חברה, אני חותר לשלמות. למרות שאני יודע שהיא לא אפשרית, אני עושה מאמץ לייצר טקסט ברמה גבוהה, ללא שגיאות, בנוי היטב, מנוסח כראוי ומפוסק לעילא.

גם אחרי שליחת התוצר הסופי לנמען, כשאני יודע שהטקסט יצא מצוין – אני נערך לקבל הערות ובקשות לתיקונים. לפעמים גם אחרי אישור סופי וקבלת תשלום אני מציץ באתר של הלקוח כדי לראות איך זה נראה "באוויר" ולא במסמך הוורד ששלחתי במייל. מי יודע, אולי אמצא עוד משהו שאפשר לשפר קצת, לחדד, לשייף, ולקרב את הטקסט הזה עוד טיפה לשלמות.

רוצה להגיב? קדימה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s