חמש דרכים להתמודדות עם תרגום קשה מבחינה רגשית

מתורגמן לשפת הסימנים הוא נוכח/נפקד בכל סיטואציה. פעמים רבות מסתכלים עליו כעל צינור שקוף, מעין מכשיר שתפקידו מסתכם בתיווך בין האדם החירש לבין האדם השומע, מבלי שיתערב בדברים, יקח חלק בשיחה או יביע רגשות מלבד אלה שמביעים השותפים ה"אמיתיים" בשיח.

אלא שבסופו של דבר, גם מתורגמן לשפת הסימנים הוא בן אדם.

בעוד שיש סיטואציות תרגומיות רבות שקל להניח מאחור ולהמשיך הלאה אל התרגום הבא, יש גם מקרים בהם המתורגמן חש דברים שאי אפשר פשוט לשכוח מהם ברגע שנפרדים מהלקוח: לעיתים המתורגמן הוא זה שמעביר בשורות רעות על מצב רפואי של אדם אהוב, לעיתים הוא נאלץ לחזות בילדים שנקרעים מהוריהם, ולעיתים פשוט מדובר בתרגום שחלק קטן ממנו נוגע בעצב חשוף ורגיש אצל המתורגמן עצמו, מעורר זכרונות רעים או תחושות לא נעימות.

לא תמיד אפשר לראות את זה מגיע. אם מתורגמן מוזמן לתרגם משהו שעשוי להיות קשה לו מבחינה רגשית, כגון הלוויה חלילה, אז הוא יכול לנסות להתכונן לכך נפשית. הוא יכול אפילו לסרב לתרגם, אם הוא חושב שהוא לא יוכל להתמודד עם עוצמות הרגש שעלולות לעלות בסיטואציה. אבל לפעמים זה מתחיל כמו תרגום שגרתי שפתאום עושה פניה חדה אל תוך מערבולת, תופס את המתורגמן כשהוא לא מוכן ומזעזע אותו. סביר להניח שמתורגמן מקצועי יעשה כל שביכולתו על מנת להמשיך את התרגום עד הסוף, אבל אחר כך, בדרך הביתה, הכל עלול לצוף בחזרה, להטריד את מנוחתו ולהמשיך להעסיק אותו עוד שעות ארוכות, ימים שלמים ואפילו יותר.

ברגעים כאלה, לאחר תרגום קשה מבחינה רגשית, מתורגמנים רבים מוצאים את עצמם במצב נפשי לא פשוט. ללא אפשרות לספר לאף אחד מה קרה, עליהם להתמודד בעצמם עם התחושות והרגשות האלה, כדי שיוכלו לאזור כוחות ולגשת אל משימת התרגום הבאה כאילו לא אירע דבר.

אז איך מתמודדים עם כל השליליות הזאת אחרי תרגום קשה מבחינה רגשית? הנה כמה דברים שאפשר לנסות:

נערו את זה החוצה

מצאו לעצמכם מקום קטן שבו תוכלו לקבל מעט פרטיות (תא שירותים יתאים לשם כך) ופשוט נערו את כל הגוף, מהראש ועד בהונות הרגליים. נערו בעוצמה כל איבר שיכול לזוז. כמו כלבלב שמעיף מעצמו את כל המים אחרי מקלחת, ככה תעיפו מעצמכם את כל המשקעים הרגשיים. אפשר להוסיף גם כמה נשימות עמוקות, ואם באמת אין אף אחד בסביבה – הוסיפו קול לנשיפות שלכם.

הקשיבו לגוף

שבו או עימדו במצב נוח. עיצמו את העיניים. נשמו נשימות עמוקות ואיטיות. התחילו לשחזר במחשבותיכם את מה שקרה עכשיו, ושימו לב מה קורה בגוף שלכם: יתכן שהבטן מתכווצת, או הלסת מתהדקת; אולי הלב מתחיל לדהור או גוש חוסם את הגרון. אל תנסו לעשות שום דבר כנגד התחושות האלה, אל תילחמו בהן או תדחקו אותן, אלא פשוט שימו לב לתחושות הפיזיות שלכם.

הגדירו את הרגשות שלכם

הרגשות האלה יושבים בגוף כמו גוש אבן בבטן, ויכולים להוביל ללחץ כרוני, לשחיקה ואפילו למחלה של ממש. הצעד הראשון להתמודדות עם הגוש הזה הוא להבין ממה הוא בנוי, ולכן נסו לנקוב בשמותיהם של הרגשות שמציפים אתכם: חרדה, תסכול, אכזבה, רגשות אשם… ככל שתגדירו טוב יותר את המרכיבים של אותו גוש אבן, כך האבן תקבל צורה ממשית ותהיה פחות מאיימת ויותר קלה להתמודדות וסילוק.

הפגינו חמלה כלפי עצמכם

כמה טוב היה אילו אפשר היה לספר מה קרה בסיטואציית התרגום לבן משפחה, לחבר או לקולגה, כדי לקבל כמה מילות ניחומים ואמפתיה – אבל הקוד האתי של המתורגמנים לשפת הסימנים מאלץ אותנו לשמור על סודיות מוחלטת. כשאי אפשר לספר לאף אחד מה קרה, תוכלו אתם להיות אלה שמנחמים ומפגינים אמפתיה. השתמשו בקול הפנימי שלכם כדי לומר לעצמכם דברים כמו "זה לא בסדר, מה שקרה עכשיו. בוודאי שזה מוציא אותך מאיזון ומפריע לך. אף אחד לא צריך להרגיש מה שאת/ה מרגיש/ה כרגע, והלוואי שאף אחד לעולם לא ירגיש ככה."

פנקו את עצמכם

האזינו לשיר שאתם אוהבים במיוחד, שקעו בתוך אמבטיה חמה או הרשו לעצמכם לקנות גלידה ענקית (הדיאטה תחכה לאחר כך), או. תנו לצלילים, למים – ואפילו לקלוריות – להסיר מכם בעדינות את הרגשות השליליים ופשוט ליהנות מהרגע. גם אם כרגע אתם מרגישים עייפים ומרוקנים מאנרגיות, פינוק קטן יכול למלא את המצברים מחדש.

תרגישו טוב!

 

רוצה להגיב? קדימה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s