5 טעויות נפוצות של כותבי תוכן

כולנו בני אדם, כולנו טועים לפעמים, אבל רובנו גם לומדים מטעויות כדי לא לחזור עליהן פעמים נוספות. ללמידה הזו מטעויות יש יתרונות רבים, אבל בהקשר של כתיבת תוכן באופן מקצועי כדאי לציין אחד מהם: התייעלות. ככל שאנו טועים יותר, כך אנו נאלצים לחזור ולתקן את הטעויות שלנו. לכן, ככל שנטעה פחות, כך נוכל לסיים משימות בזמן קצר יותר (שלא לדבר על הפדיחה האיומה שבהגשת טקסט רווי טעויות ללקוח).

כדאי ללמוד מן הטעויות שלנו, אבל כדאי אפילו יותר ללמוד מטעויות של אחרים. להלן חמש טעויות נפוצות שכל כותב תוכן עלול לעשות:

1. לא לוותר על מחקר מקדים

 

sam-tarley-game-of-thronesכותבי תוכן בדרך כלל כותבים על מגוון רחב של נושאים, לאו דווקא כאלה שבהם הם שולטים היטב. כשאני כותב על אפייה, על שפת סימנים או על לקויות שמיעה, אני יודע על מה אני מדבר כי אני שולט בנושאים הללו מידע אישי; אבל כשאני כותב על אופטיקה, על בניית תוכנית עסקית או על כל נושא אחר שאינני מכיר היטב, אני עורך תחקיר מעמיק בגוגל כדי לוודא שהדברים שאכתוב יהיו מדויקים.

לא פשוט לערוך מחקר מקדים. נדרשות לכך סבלנות וכנות עצמית שתאמר לכם: "כן, קראתם הרבה, אבל אתם עדיין לא יודעים מספיק. המשיכו. המשיכו עוד." – ככל שתחקרו יותר את הנושא עליו אתם עומדים לכתוב, כך התוכן שלכם יהיה מקצועי ואמין יותר. והכי חשוב: אל תעמידו פנים שאתם מבינים במשהו אם אינכם מבינים בו כלל, כמו יאיר לפיד או מירי רגב.

2. לא להתחיל לכתוב בלי תכנון

strategic-comm-planning-outline

כאשר אתם מתיישבים לכתוב מאמר, תכננו את המבנה שלו בעיני רוחכם: בהתחלה תהיה פתיחה שמציגה את הנושא ומכינה את הקרקע להעמקה בו, רגע לפני הסוף תהיה פיסקה של סיכום, באמצע יהיו מספר סעיפים וכו'. התכנון המוקדם יאפשר לכם ליצור שלד של הטקסט עוד לפני שהתחלתם לכתוב אותו, וכך לשפר את הסיכוי שהוא יהיה קוהרנטי ומדויק.

תכנון של מבנה המאמר יכול לסייע כאשר יש לכם מגבלה על מספר המילים שבטקסט. אם למשל אתם רוצים לכתוב טקסט באורך 300 מילים, תוכלו להעריך כמה מילים אמורות להיות בכל פיסקה, להימנע מחריגה במספר המילים ואף לדעת איפה כדאי לעבות את התוכן.

3. לא לכתוב בלי לדעת מיהו הקורא

כתיבה טובה היא כתיבה שהקורא מתחבר אליה באופן כלשהו, אולם אי אפשר להתחבר לקורא אם אינכם יודעים עליו שום דבר.

johndoejanedoeלכל הפחות נסו לברר פרטים כלליים אודות הקורא: האם הוא גבר או אישה? באיזה גיל? האם הוא/היא חיפשו את המידע הזה מיוזמתם או שהוא מוגש להם כשהם לא בהכרח מעוניינים לקרוא אותו? ושאלות נוספות שמשתנות על פי נושאי הכתיבה. למשל, כתיבה של עמוד מידע למתעניינים בהשקעות בדרך כלל לוקחת בחשבון שלקוראים יש כסף שהם יכולים להשקיע.

4. לא לוותר על עריכה

לעולם אל תהיו בטוחים בכך שהטקסט שזה עתה סיימתם לכתוב הוא טקסט מושלם. זכרו: עריכה יכולה להפוך טקסט טוב למצוין.

אם זה עתה סיימתם לכתוב אותו, תנו לו תקופת צינון קצרה: הכינו לעצמכם כוס תה, כתבו טקסט אחר, אפילו לכו לישון וחיזרו אליו בבוקר. עריכה על טקסט חייבת להתבצע לאחר שלקחתם הפסקה קצרה ממנו. כך תוכלו לקרוא אותו בעיניים רעננות ולהיות ערים יותר לצורך להחליף מילה פה ומילה שם, או אפילו לכתוב מחדש פסקאות שלמות.

wheel change

5. לא לוותר על הגהה

לאחר שסיימתם לערוך את הטקסט, עליכם לעשות הגהה. מה ההבדל בין השניים? עריכה פירושה ביצוע שינויים בתוכן עצמו, אולם הגהה היא ביצוע התיקונים הקטנים, העדינים יותר, שהם בדיקת שגיאות כתיב ודקדוק.

finetuneblog_story1מניסיוני, הגהה היא פעולה מרגיזה למדי. כבר קרה שחזרתי אל טקסטים שכתבתי ממרחק של חודשים רבים, כשאני זוכר שהם פורסמו לאחר הגהה קפדנית, ובכל זאת מצאתי בהם איזו ג' מיותרת או נקודה-פסיק במקום שבו עדיף אילו הייתה נקודה. לכן אימצתי לעצמי הרגל לבצע על כל טקסט לפחות שתי הגהות: אחת כאשר אני קורא אותו באופן שבו הוא מוצג בפני, דהיינו מלמעלה למטה, כקורא רגיל; והשניה כאשר אני קורא אותו מלמטה למעלה, בסדר שאין לו שום היגיון מבחינת רצף הטקסט אבל כן מאפשר לי להתבונן קצת אחרת על המילים ולאתר בהן את הטעויות הכי קטנות.

לסיכום,

למידה מטעויות פירושה שיפור באיכות הכתיבה והקטנה של הסיכויים לטעויות עתידיות נוספות. בעזרת התכוננות לפני הכתיבה (מחקר מקדים ותכנון מבנה המאמר), כתיבה לקורא מוגדר ולא לקורא אלמוני וכמובן הקפדה על עריכה והגהה, התוכן שלכם פשוט יהיה טוב יותר.

 

 

רוצה להגיב? קדימה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s